S-gruppen bräcker huvudkonkurrenten

S-gruppens omsättning steg. Bild: Markku Ulander/Lehtikuva

S-gruppen går starkt inom detaljhandeln, men restaurangerna och hotellen är en black om foten.

Detaljhandeln rider på en efterfrågevåg som också S-gruppen drar nytta av. Andelslagsgruppen redovisade sina siffror för det första halvåret på tisdagen.

Rapporten visar att både omsättningen och vinsten steg jämfört med fjolåret. Den sammanlagda försäljningen landade på drygt 5,9 miljarder.

Det betyder att S-gruppen fortfarande håller undan för den andra stora spelaren inom detaljhandeln, Kesko, som redovisat flera rekordresultat i följd det senaste året. Kesko visade upp en omsättning på cirka 5,3 miljarder under samma tid.

Stormarknaderna bidrar starkt till tillväxten.

– Försäljningen vid stormarknaderna har vuxit under hela coronakrisen. I fjol var trenden ett resultat av pandemin, men i år tror vi att det är vår egen förtjänst, säger koncernchefen Hannu Krook under tisdagens presskonferens.

Hobby- och fritidsprylar har varit i ropet det senaste året, vilket också märks i S-butikerna. I vintras var det brist på skidor och utrustning för annan vintersport, till våren sålde cyklarna slut.

Vinsten på 45 miljoner är klart högre än i fjol, men bleknar ändå i jämförelse med Keskos rörelseresultat på 220 miljoner under det första halvåret.

Det beror delvis på att S-gruppen redovisar vinst efter att bonusar till ägarkunderna betalats. S-gruppen ägs till skillnad från börsnoterade Kesko av regionala handelslag, som i sin tur ägs av ägarkunder.

Under årets första halvår betalade S-gruppen ut 182 miljoner i bonusar till sina 2,45 miljoner kunder. Det är i genomsnitt 75 euro per kund.

Lider av turistbrist

Samtidigt som försäljningen i affärerna går bra kämpar restaurang- och hotellsidan fortfarande med en brist på turister. Även om läget lättades i juni var restaurang- och hotellförsäljningen klart under nivån för två år sedan.

Särskilt svår är situationen i huvudstadsregionen, och Krook tar därför tillfället i akt att lobba för att införa coronapass. Det skulle kunna rädda höstkommersen och den vanligtvis lukrativa julfestsäsongen, menar han.

Trots svårigheterna tror Krook och S-gruppen alltjämt på hotellbranschens framtid, även om den pågående coronavågen gör det svårt att ge prognoser för hösten.

Arbetskraftsbrist

Krook tar också upp behovet av arbetsrelaterad invandring i sin presentation. På flera håll i landet är det svårt att hitta intresserade till de många lediga jobben, menar han.

Varför höjer ni då inte lönerna?

– Vi förhandlar om nya kollektivavtal, så jag vill inte gå in på den diskussionen nu. Men jag tror framför allt att vi har problem med att matcha företag och arbetssökande i Finland. Åldersstrukturen är inte heller optimal, vilket är en orsak att försöka få hit fler arbetskraftsinvandrare.

Januari-juni 2021 (januari-juni 2020 i parentes). Alla siffror i miljoner euro.

Omsättning: 5 889 (5 595)

Rörelsevinst: 45 (35)

Investeringar: 311 (257)

Ägarkunder: 2,45 (2,43)

Betalda bonusar: 182 (169)

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning