Rinne ryter till: Veikkaus måste nu se över sina processer

Veikkaus meddelade på tisdagen att de tillsammans med en utomstående aktör nu gör en utredning över all sin marknadsföring. En stor del av reklamen pausas tills utredningen är klar. Bild: Mikael Sjövall/SPT

Statsminister Antti Rinne (SDP) säger att det är hög tid att Veikkaus ser över sin marknadsföring.

Under sitt första presstillfälle efter semestern tog statsminister Antti Rinne ställning till Veikkaus marknadsföring. Ett monopol som ska minska risken för spelberoende får inte leda till det motsatta.

– Jag har inte tyckt om marknadsföringen och jag tycker det är bra att man nu till slut kommit till insikten att marknadsföringen måste ses över. Sådant här borde inte få ske, säger Rinne.

Han berättar att han själv bara under sommaren har stött på väldigt många, i synnerhet äldre, som försökt öka sina inkomster genom att spela penningspel och som sedan utvecklat ett allvarligt beroende.

Veikkaus statliga monopol får enligt Rinne inte leda till att spelberoende ökar. Monopolet motiveras med det motsatta: det ska minska spelandets skadeverkningar bland befolkningen.

– Veikkaus måste nu se över sina egna processer, säger Rinne.

Läs också: Veikkaus drar bort reklam efter kritik – "Vi har gjort fel"

Reklam pausas tills utredning är klar

Spelbolaget Veikkaus marknadsföring har varit ett hett ämne de senaste dagarna. Bolaget har tidigare kritiserats, speciellt via sociala medier, för att deras marknadsföring upplevts som missvisande och olämplig med tanke på alla som lider av spelberoende.

Under veckoslutet steg kritiken till en ny nivå när en reklamsnutt upplevdes som så olämplig att bolaget slutligen drog bort den helt. Reklamsnutten visade hur en terapeut tog emot två spelsugna personer. Personerna frågade terapeuten om det är okej att tråna efter spelvinster. Terapeuten uppmanar då personerna till att förverkliga ("totouttamaan") sina drömmar antingen på travbanan eller på Veikkaus webbplats.

Veikkaus meddelade även på tisdagen att de tillsammans med en utomstående aktör ska göra en utredning om all sin marknadsföring, och en stor del av bolagets reklam pausas nu fram till slutet av september.