Lyxiga bilar och storslagna yachter räcker inte – världens rikaste män vill till rymden

De här sex personerna kommer att vara med på Virgin Galactics testflygning, som är planerad till den 11 juli. Grundaren Richard Branson är tredje personen från höger. Bild: TT-AP-Virgin Galactic

Glöm en lyxig bil eller storslagen yacht. Nu siktar några av världens rikaste män mot stjärnorna. Bokstavligt talat. Bakom techmiljardärernas rymdkapplöpning står såväl pojkdrömmar som tekniknörderi, enligt en expert.

Den 20 juli satte Neil Armstrong sin fot på månen och meddelade att det var ett stort steg för mänskligheten. På dagen 52 år senare hoppas världens rikaste man skriva in sig i historien som en annan pionjär i rymden. Då planerar Jeff Bezos att lämna atmosfären med Blue Origins farkost New Shepard.

Amazongrundaren är en av tre miljardärer som löper i kapp mot rymden. Men han ser ut att bli omsprungen på upploppet sedan Richard Branson meddelat att han åker med på Virgin Galactics testresa den 11 juli – om teknik och väder tillåter.

Blir resorna framgångsrika är det en milstolpe i kampen om att inleda en ny era av kommersiell turism i rymden. Planen är att erbjuda några minuters tyngdlöshet ovanför Karmanlinjen, som brukar ses som gränsen till rymden.

Virgin Galactics grundare Richard Branson gör sig redo för sin första rymdfärd. Arkivbild. Bild: Richard Drew/TT-AP

Överskattad resa?

Virgin Galactic hoppas inleda reguljära suborbitala rymdresor nästa år och omkring 600 personer har redan bokat biljett. Men det är inte för alla – prislappen ligger mellan 200 000 och 250 000 dollar. Det motsvarar cirka 170 000 till 210 000 euro.

– Det är kul att miljardärerna håller på, säger Sven Grahn, senior rymdforskare på Kungliga Tekniska högskolan i Sverige.

– Det ska bli spännande att se hur många som köper färderna. Många menar att marknaden är överskattad, att upplevelsen är för futtig för priset. Men det är ju människor med en massa pengar som kan ägna sig åt sådan exklusiv turism.

Bezos tar med sig sin bror. De kommer att ha sällskap av en än så länge anonym person som ropat in en biljett för 28 miljoner dollar samt 82-åriga Wally Funk. Hon har väntat i sex årtionden på att ge sig ut i rymden, sedan hon och de andra i Mercury 13 nekades astronautjobb för att de var kvinnor.

– De gäller att göra mycket reklam för att visa att det är en stor grej. Det är smart att ta med Funk, som äntligen får göra en rymdfärd, säger Grahn.

– Att Branson och Bezos själva sätter sig i passagerarstolarna handlar om att höja förtroendet, att visa att det går att göra. Men det är ju inte riskfritt.

Jeff Bezos har just slutat som vd för Amazon, bland annat för att kunna lägga mer tid på sitt rymdföretag Blue Origin. Arkivbild. Bild: Patrick Semansky/TT-AP

Olika farkoster

Farkosterna som utvecklats är väldigt olika. Blue Origin står för en mer klassisk raketupplevelse medan Virgin Galactics farkost VSS Unity fraktas högt upp i luften av ett specialplan innan den fortsätter med raketkraft.

Branson drabbades av ett allvarligt bakslag 2014, då en person omkom under en av Virgin Galactics provflygningar.

– Han har haft en del bekymmer med sin farkost. Det är svårt att bedöma hur pass allvarligt det är. Jag hoppas inget obehagligt inträffar på testresorna.

Den tredje personen som brukar räknas in i "miljardärernas rymdkapplöpning" är Elon Musk. Hans Space X siktar på att skicka upp turister i omloppsbana, men har redan transporterat utrustning och astronauter till rymdstationen ISS och har valts ut av Nasa för att skicka människor till månen.

1. Richard Branson, entreprenör och grundare av Virgin Galactic. Den brittiske miljardären gav sig in i rymdbranschen 2004, då han startade Virgin Galactic med ambitionen att bli först med att skicka en turist till rymden.

Hans planerade rymdfärd den 11 juli är den 22:a testflygningen för farkosten VSS Unity och Virgin Galactics fjärde bemannade rymdfärd. Men det är första gången med full besättning. Två ytterligare testflygningar är planerade innan företaget beräknar inleda sina kommersiella rymdresor nästa år.

2. Jeff Bezos, grundare av nätjätten Amazon och världens rikaste man. Amerikanen var först ut med att kasta sig in i den kommersiella rymdindustrin när han år 2000 startade Blue Origin i förhoppning om att kunna erbjuda turister tyngdlöshet.

Över ett dussin obemannade testflygningar har gjorts men den 20 juli är det första gången New Shepard lämnar atmosfären med människor ombord. Resan kommer att vara i endast elva minuter.

3. Elon Musk, medgrundare av betaltjänsten Paypal och vd för Tesla. Startade Space X 2002 och har lyckats nå långt ut i rymden. Hans företag har skjutit upp mängder av raketer, blev första privata bolag att skicka en farkost till Internationella rymdstationen (ISS) och har även transporterat astronauter dit.

Musk har siktet inställt på att skicka upp turister i omloppsbana, en resa som skulle kosta flera miljoner dollar. Space X siktar också mot bemannade resor till månen och Mars om bara några år. Musk har beskrivit det som en dröm att etablera en mänsklig koloni på Mars.

Inte hänga läpp

Det gör att Musk inte behöver hänga läpp över de andra miljardärernas nära förestående rymdfärder, menar Grahn.

– Musk har gjort mycket som slår världen med häpnad, som väger tyngre än att skicka upp rika knösar på rymdhopp i några minuter.

De två stora rivalerna är Bezos och Musk, som käbblat i åratal. "Kan inte få upp den (i omloppsbana)", twittrade Musk nyligen som en pik till Blue Origin som hittills bara gjort suborbitala resor.

Drömmarna skiljer sig dock något. Musk vill bygga en stad på Mars medan Bezos pratat om flytande rymdkolonier. Men först vill båda vara först med att ta människor tillbaka till månen, vilket har fått Blue Origin att överklaga Nasas kontrakt med Space X.

Elon Musk är något av en tungviktare inom den privata rymdbranschen. Arkivbild. Bild: John Raoux/TT-AP

Smaklöst?

En del har dömt ut rymdturismen som ett smaklöst nöje för de allra rikaste och menar att utvecklings- och biljettpengarna skulle göra större nytta på annat håll.

"Att ge sig ut i rymden, mitt framför ögonen på de många miljarder människor som kämpar varje dag, är lite som att njuta av en stjärnmåltid från en Michelinkrog framför ett härbärge för hemlösa", menar exempelvis Ben Bramble, som undervisar i filosofi vid Australian National University.

Och visst är resor till rymden en slags statussymbol för människor som har allt.

– Men för Bezos är det också en pojkdröm som slår in eftersom han har skaffat sig kulorna som behövs. Det är lite samma med Musk, även om han är mer av en tekniknörd i innovationsbranschen än de andra två, säger Grahn.

– För någon som har bevittnat hela rymdkapplöpningen känns det lite konstigt att det är miljardärer, inte stormakter, som skickar upp saker kors och tvärs. Men det är också spännande.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning