Respekt för halkan

Autonoma bilar är fortfarande till största delen en vision. De kommer, men det tar tid innan de tar över kommandot. Just nu känns det bara som om många bilar skulle ha en egen vilja, men det beror på att det brukar vara väldigt halt i november.

Det dåliga väglaget är tillbaka efter en kort sommarpaus. Egentligen är det ju mörker, snö och is som är normalläget. Därför är det lite tröttsamt att varje år höra och läsa om hur vinterföret överraskar bilisterna. Vi har alla en kalender, och vi vet att senast nu till allhelgona ska man ha vinterdäck för att undvika katastrofer.

Den vanligaste förklaringen till krockar och dikeskörningar sitter bakom ratten. Bilen har ingen automatik som tar över ansvaret när vägarna blir hala. Allt handlar om avstånd, hastighet och däck. Om meteorologen varnar för blixthalka ligger det något i det.

Även om du själv är beredd på halkan och kör med säkra avstånd till andra fordon ska du beakta att alla inte har samma principer. När du bromsar kan det hända att föraren bakom dig tänker på något annat och fortsätter i vanlig takt tills det smäller. Är bilen bakom dig relativt ny och välutrustad kommer den naturligtvis att försöka bromsa in automatiskt, men trots all säkerhetselektronik är fyra relativt små gummiytor fortfarande bilens enda kontakt med underlaget. Diskussionen om dubbat eller friktionsdäck får inte plats i en kolumn, men i en brant och isig uppförsbacke i södra Finland skulle jag nog välja dubbat. Om vi är tillräckligt många som river upp isen kommer friktionsdäcken lättare upp samma väg. Av och an till jobbet på snöröjda gator är friktionsdäck förstås tystare och skonsammare mot stadsmiljön.

En gammal favorit är plastburken med analogt grus. Det är bra att ha i bakluckan när verkligheten vägrar vara digitalt kontrollerbar. Några nävar av den varan under slirande hjul kan göra underverk. En liten snöspade är också bra, eftersom det fortfarande kan hända att nederbörden får fnatt och lägger sig i gammalmodiga djupa drivor på någon timme.

Ibland bör man föreställa sig hur det blir om bilen plötsligt stannar i snön långt från stadens ljus och servicenät. Trots god isolering blir en stående bil väldigt snabbt kall, så vintertid ska man inte ge sig iväg med bara lackskor, tunna kläder och mobiltelefon. Handskar, tjocka sulor och rejäl överrock, mössa och halsduk kan vara väldigt välkomna när olyckan är framme.

Dan Kronqvist Reporter

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33