Att vid sidan av proffsig bostadsförmedling erbjuda visuella upplevelser, inspiration och idéer kring boende är en del av Bo LKV:s framgångsrika koncept.

Hur Bo-teamet jobbar, olika inredningstrender, tips och material kan man nu bekanta sig med i pop up-bostaden som Bo låtit renovera vid Valhallagatan i Bortre Tölö och som presenteras via nätet.

– Renoveringen baserar sig på våra mäklares erfarenheter om vad som underlättar vid en förmedling, vilka saker som hör till trumfkorten. Den följer också vår egna designvision – om Bo var en person, hur skulle Bos stadsbostad se ut? Vi nöjde oss inte med att enbart fundera på saken utan gjorde det till verklighet, säger marknadsföringschef Hannele Berglund.

Bästa sidorna lyfts fram

Pop up-bostaden ger samtidigt chansen att visa upp det egna kunnandet på nytt sätt. Under fjolåret sålde Bo över 4 500 bostäder. Av dem genomgick samtliga stylingen som Bo erbjuder alla sina försäljningsobjekt, stora som små.

– Vårt mål är alltid att visa upp bostäderna från deras bästa sida och ta fram deras försäljningspotential. Samtidigt betyder det att vi oftast inte har möjlighet att visa hur bostäderna sett ut innan. Med Bo Homes och pop up-bostaden kan vi ge synlighet åt transformationen, förevisa härligt stadsboende samt hur också bostäder i sämre skick genom en välgjord renovering kan bli verkliga pärlor, säger Hannele Berglund.

Nästan i ursprungsskick

Bostaden vid Valhallagatan valdes ut som objekt tack vare sin förändringspotential och ypperliga läge i Bortre Tölös funkiskvarter, nära parker, hav och service. Att bostaden ingick i ett välskött bostadsbolag var också det ett plus.

– Trevåningshuset är byggt 1939 och att kliva in i bostaden var lite som att resa tillbaka i tiden. Den hade varit i samma familjs ägo i över 70 år och var nästan i ursprungsskick då Bo köpte den, berättar fastighetsmäklare Jenni Paajanen, som tillsammans med kollegan Patrick Frisk ansvarat för köpet.

Uppdaterad planlösning

Renoveringsplaneringen är gjord av art director Marja Wickman och inredningsarkitekt Jenni Leikas. Målsättningen har varit att skapa en harmonisk helhet med användning av tidlösa, äkta material som håller hög kvalitet och med planering som respekterar husets arkitektur och historia.

Till saker att åtgärda hörde förutom slitna ytor också planlösningen. Indelningen med två rum i vardera ända, åtskilda av en hall i mitten, samt ett pyttelitet kök, gjorde bostaden besvärlig att inreda och svår för nya potentiella invånare att föreställa som hem.

– Förr ville man ofta gömma undan köket. Numera föredrar de flesta öppna lösningar som möjliggör samvaro. Genom att uppdatera planlösningen kunde vi göra bostaden mer fungerande vilket i dag hör till det allra viktigaste då det gäller förväntningarna som finns på ett bra boende, säger Marja Wickman och Jenni Leikas.

Hall blev kök, kök blev klädrum

I den nya planlösningen har hallen gjorts om till kök och blivit bostadens givna mittpunkt. Ena ändan har skiljts av till sovrum där det tidigare köket numera tjänar som klädrum. Badrummet fick behålla sin plats men renoverades i samma tidlösa anda som resten av lägenheten, med inslag av några moderna detaljer.

–  Tidlös inredning är också ekologisk inredning eftersom den inte behöver förnyas så ofta, påpekar Jenni Leikas.

Av det gamla sparades bland annat garderoberna som fanns i hallen. I vindsförrådet fyndade man några ursprungliga dörrar som restaurerats och kommit i bruk igen.

Bekanta dig med bostaden på adressen bo.fi/homes

Bo i siffror

4 500+ sålda bostäder år 2020

240+ proffs till kundernas tjänst

13 kontor runt om i Finland

95 % av de egna kunderna kan rekommendera Bo:s koncept åt andra

Bild: Bo LKV

4 orsaker att välja Bo

• Finlands mest innovativa mäklarföretag. En föregångare med insyn i olika boendetrender.

• Effektivt försäljningskoncept och högklassig förmedling. Kunderna betjänas av mångprofessionella team med kunniga mäklare, marknadsförare, innehållsproducenter, stylister och fotografer.

• Starkt varumärke och stor synlighet. Webbsajten bo.fi har årligen över en miljon besökare. Många följare också på de sociala medierna.

• En till 100 procent finländsk förmedlingskedja. Bo har beviljats Nyckelflaggan- samt Design from Finland-märket.