Renault Zoe åker lite längre

Elbilen Renault Zoe har fått effektivare batterier som gör den attraktivare för finländska trafikförhållanden. Därför inleds nu importen också hit.

Nya Renault Zoe går enligt den officiella NEDC-körcykeln 400 km på en laddning, jämfört med 240 km för den gamla versionen. Frånsett klart dyrare Tesla är Zoe därmed just nu bäst i klassen då det gäller räckvidd per laddning.

Eftersom testet ger överdrivet optimistiska siffror lär den realistiska körsträckan i normal trafik vara omkring 300 km på sommaren och 200 km i sval väderlek. Observera att samma proportioner mellan testad och verklig räckvidd gäller för alla elbilar.

INGEN ÅNGEST. Räckvidden är betryggande lång och mätarna visar hur långt man kan köra innan man bör ladda bilen. Bild: Bo Ingves

När vi en solig decemberdag kör iväg mot hotellet på 180 kilometers avstånd från Lissabons flygfält borde det alltså inte finnas något behov av snålkörning för att klara distansen.

Sagt och gjort, gasen i botten och i väg på motorvägar och krokiga och backiga landsvägar längs Portugals vackra Atlantkust. Utan att över huvud taget spara på energin återstod ännu ström för 86 kilometers körning då vi i mörkret nådde destinationen.

Dåligt mörkerseende

Halvvägs till hotellet gick solen ned och den ganska omfattande mörkerkörningen visade på en negativ sak; halvljusen var anspråkslösa, vilket är betänkligt med tanke på finska vinterförhållanden. Helljusen gav acceptabelt med ljus.

Till det positiva hörde batteriets hållbarhet som gjorde att man glömde bort att det var en elbil som rattades. På kurviga vägar var bilen dessutom riktigt behändig att hantera fast styrningen till en början kändes överdrivet lätt. Det gick också utan extra anspänning att köra rejält fort på motorvägarna. Eller fort och fort; topphastigheten är 135 km/t.

STICKER INTE UT. Där många genuina elbilar har fått en mer eller mindre bisarr formgivning ser Renault Zoe ut som en normal bil. Bild: Bo Ingves

Till elmotorns egenheter hör, förutom ljudlösheten, att den utvecklar maximal kraft längs hela varvregistret. I praktiken innebär det att Zoe skjuter i väg genast när man trampar på gasen, till förtret för högpresterande bensin- och dieselbilar som i start från stillastående inte hinner med.

På landsvägen har bilen en hygglig acceleration också i omkörningshastigheter.

Tyst – men inte alltid

Det första intrycket av kupén är att den domineras av hård plast som ger ett lite billigt intryck. Men ögat vänjer sig och man överser med lite plastighet då det är överraskande gott om utrymme både fram och bak i den drygt fyra meter långa bilen.

INTE HELT OÄVET. Bagageutrymmet är inte stort men ganska välfungerande. Bild: Bo Ingves

Bagageutrymmet på 338 liter är i klass med andra bilar i den här storleksklassen. Det är faktiskt så pass djupt att det kan svälja också en större kappsäck. Dock är lasttröskeln ganska hög.

Motorljud hörs av naturliga skäl inte alls men samtidigt innebär det att man spetsar öronen för alla möjliga andra ljud. Den största ljudkällan är däcken som på betongunderlag sjöng ganska kraftigt inne i bilen. Med gasen i botten hördes också vindljuden tydligt. Men i normal landsvägshastighet var bilen acceptabelt tyst och i låga hastigheter helt ljudlös.

Fakta

Renault Zoe R90 Intense

Pris: 35 000 €.

Effekt elmotor: 68 kW/92 hp/225 Nm

Topphastighet: 135 km/t

Acceleration 0–100: 13,2 sek.

Snittförbrukning: 133 Wh/km.

CO2-utsläpp: 0 g/km.

Batteri: 41 kWh, litiumjon.

Laddningstid: 4,5 timmar med trefasig hemladdare (16A).

Bagageutrymme: 338 – 1225 liter.

Mått (L/B/H): 4084/1730/1562 mm.

Tjänstevikt: 1 480 kg.

PLUS

Acceptabel räckvidd för att vara en elbil, behändig att ratta och relativt rymlig. En värmepump ger energisnål uppvärmning och nedkylning.

MINUS

Halvljusens effekt, plastig inredning.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00