Rekordökning för e-handeln under Black Week – det här sålde mest

Nätshoppandet ökade under Black Week, jämfört med 2019. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani/TT

Under årets Black Week valde fler finländare än någonsin att shoppa online, visar färsk statistik från Klarna och jämförelsetjänsten Hintaopas.

Försäljningen ökade med 25 procent under veckan, måndag till fredag, jämfört med förra året, enligt Klarna. De flesta valde att shoppa på fredagen, då försäljningen ökade med 6 procent, men också måndagen var rekordlivlig jämfört med i fjol. Finländarna var 87 procent aktivare på nätet då än i fjol.

En klar försäljningstopp inföll på fredagen mellan klockan 21 och 22. De aktivaste nätshopparna kom från Birkaland (+ 31 procents ökning jämfört med i fjol), från Norra Österbotten (+ 30 procent) samt från Nyland (+28 procent).

"Jämfört med i fjol var finländarna betydligt aktivare med att handla via nätet. Dessutom köpte de produkter mera jämnt längs med veckan", konstaterar marknadsdirektören Jannica Nyman i ett pressmeddelande.

Enligt jämförelsetjänsten Hintaopas låg priserna i snitt på minus 4 procent. Den mest sålda produkten var Apple iPhone 11 64GB, som kostade 599 euro. Även andra smarttelefoner, hörlurar och skärmar hörde till de populäraste produkterna, medan man i fjol mest köpte robotdammsugare och lego.

75 procent av näthandlarna var kvinnor. Det är bland personer i åldern 66 plus som nätshoppandet ökat mest jämfört med förra året.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Renoverad funkisbostad inspirerar som härligt stadshem

Mer läsning