Rättvis närhandel når allt fler – Reko är snart största bybutiken

Kvällskommers. Men det är inte illegal hantering av brännvin som pågår vid bilarna utan Reko eller rejäl handel mellan köpare och säljare, och allting är närodlat och i många fall ekologiskt. Bild: Leif Weckström

Folk från innerstaden kommer till fots, på cykel, i spårvagn eller bil och den gemensamma nämnaren är tisdagskvällens Reko på Sandvikens torg i Helsingfors. Reko står för rejäl konsumtion, och konceptet är snart som Finlands största bybutik.

Skymningen har redan fallit och Sandvikens torg ligger i mörker när den ena skåpbilen efter den andra svänger in på området och ställer sig på led. Bilarna är lastade med färsk fisk och rökt, ägg i stora rivor, kryddiga korvar och fruset lammkött, mjöl och bröd. Närodlat, närfiskat och uppfött i närheten av Helsingfors. Mest långväga är Eggspressen som kommer från Somero.

Varannan tisdagskväll tar Reko plats i Sandviken och fungerar enligt en enkel princip, närproducenten säljer sina alster direkt till närkonsumenten, utan mellanhänder eller partihandel och utan att idka egentlig torghandel för då gäller andra regler. Man kan alltså inte kvista till torget för att handla utan att ha beställt sina varor på förhand på nätet.

Tanja Åkerfelt står vid sin bil som är lastad med gös och fiskprodukter som rökt regnbåge. Hon är femte generationens yrkesfiskare från Sibbovattnen.

– Fast numera heter det kommersiell fiskare, förtydligar hon och säger att ruljangsen inom Reko fungerar fint, och att allt fler tycks hitta alternativet.

Tidigare på kvällen har Åkerfelt levererat fisk till beställarna vid Reko på Drumsö, och från Sandviken fortsätter hon, i likhet med många andra leverantörer, till Kottby.

Katri Pakkala och Joona Mikkonen-Pakkala är på sin allra första tur till Reko, och paret har beställt allt från fisk, ägg och mjöl till morötter och potatis.

– Jag läste om konceptet i en mattidning, och det här känns vettigt. Det ska bli spännande att smaka på produkterna, säger Katri Pakkala.

– Fast nästa gång beställer jag till Reko i Munksnäs för det ligger närmare. Jag visste inte att det finns så många möjligheter i Helsingfors.

Registrerat varumärke

Konceptet Reko har sin förebild i Frankrike och det är ekobonden Thomas Snellman i Jakobstad som inte bara har byggt upp systemet, han har också registrerat varumärket direkt vid starten 2013.

– Kanske mest för att skydda varumärket. För jag hade inga tvivel på att det skulle lyckas och bli bra, säger han. Och på några få år har Reko spridit sig som ringar på vattnet i hela riket, från Österbotten mot söder både längs kusten och inne i landet.

– Vi startade ganska blygsamt i januari för tre år sedan. Ett halvt år gick till att övertyga lokala producenter att medverka och det var inte lätt alla gånger. Somliga ställde upp trots att de var skeptiska. Min uppfattning är att bara ett fåtal har slutat. Sedan gällde det naturligtvis att sprida budskapet till konsumenterna, alltså att få köpkraften på fötter och på plats. Den första ringen startade den 6 juni 2013 och sedan har ringarna mångfaldigats, säger Snellman.

I stället för gårdsbutiken

I Reko är plattformen gemensam för många parter så det handlar inte heller om enstaka fisk- eller äggbilar som dyker upp på parkeringsplatser utan om större sammanhang med synergier för både säljare och köpare.

– Man kan jämföra med bonden som driver sin gårdsbutik. Då ska konsumenten ta sig till gården och producenten se till att någon finns på plats för att sälja. I Reko strålar de samman på en given plats och vid en given tid.

Snellman säger att man brukar hävda att allt i Finland i princip är närodlat.

– Med undantag för några få är Reko lokalt förankrad och närfiskaren, näruppfödaren och närodlaren kommer från näromgivningen. Konceptet löser kanske inte lantbrukets lönsamhetskris och rubbar knappast heller de två stora aktörerna inom parti- och dagligvaruhandeln men ger förhoppningsvis en tankeställare.

Når snart var tionde finländare

Intresset för Reko är växande, och verksamheten har tiofaldigats på ett år.

– I slutet av 2014 fanns 27 ringar med omkring 12 400 medlemmar. Bara ett år senare, i slutet av 2015, hade antalet ringar vuxit till 105 och i dem kan vi räkna över 120 000 medlemmar. Siffran har fortsatt stiga i år och Reko når en tiondel av Finlands folk ifall utvecklingen är lika gynnsam under de närmaste två tre åren. Och det är inte illa.

Snellman noterar att snålhetens mecka, Laihela slår rekord i Reko.

– På orten hör 30 procent av befolkningen till Reko. Jakobstad ligger bra till med 17-18 procent av stadsborna som medlemmar i ringen.

Snellman reste förresten nyligen till en mässa i Tyskland, och på flyget några rader framför satt storhandelsmannen Vesa Keskinen som driver "bybutiken" i Tuuri.

– Jag fick lust att gå fram och säga att snart är Reko Finlands största bybutik.

Reko står för rejäl konsumtion.

Själva konceptet kostar inget för vare sig producent eller konsument.

Thomas Snellman tjänar inte pengar på Reko.

Reko omsatte i fjol 8 miljoner euro, och i år uppskattar man omsättningen till 30–40 miljoner euro.

Omkring 3 000 producenter levererar till Reko.

Storsäljare är ägg, köttprodukter samt olika grön- och rotsaker.

I huvudstadsregionen verkar Reko bland annat i Alberga, Drumsö, Östra centrum, Olars, Kottby, Munksnäs, Dickursby och Tusby.

Nätverket med beställningar, medlemmar och info finns på Facebook.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning