Raptor gör vildmarken till landsväg

Ford Ranger Raptor är gjord för eländigt oländig terräng. Bild: Bo Ingves

Provkörningen av pickupen Ford Ranger Raptor blev lite överraskande en av de mest inspirerande och utmanande under mina 30 år med trafik som ett huvudtema i arbetet.

Den lätta uppvärmningen bestod av några kilometer extremt stenig "väg" utmed bergsväggar vid Atlantkusten i Marocko. Här hjälpte bilens frigång på 28 cm avsevärt, men lika imponerande var bilens stabilitet på det knöliga underlaget.

Flaket har ett tak som enkelt, dock manuellt, kan skjutas ihop. Bild: Bo Ingves

Med Raptor ska man i princip kunna köra 170 km/t ute i ödemarken. Bild: Bo Ingves

När stenpartiet övergick i lös sand gällde det ännu mera att hålla tungan rätt i mun, för här var skillnaden hårfin mellan triumf och total förnedring om bilen skulle gräva ner sig i sanden. Efter en paus med lugnande marockanskt te och lokala tilltugg i ett beduintält, med två turistkameler parkerade i sanden utanför, var det dags för ett mera krävande moment av sanddynskörning.

– Håll draget på hela tiden, annars fastnar du, var instruktörens enkla programförklaring när vi begav oss ut i Saharas förpost, ackompanjerade av vinandet från den hårt arbetande fyrhjulsdriften som hela tiden höll greppet på något hjul.

Slutetappen till hotellet gick sedan huvudsakligen längs Marockos oändliga atlantstränder. Först passerade vi ett otal hyddor på de skräpbeklädda höjderna längs stranden – och sedan plötsligt, i solnedgången, en blondin till häst i vattenbrynet. Den surrealistiska synen fick sin förklaring när det visade sig att vi kom till ett område med häst- och fyrhjulsuthyrning till turister.

Perfekt för Finlands vägar

Inför den andra provkörningsdagen ansågs den nordiska journalistgruppen uppenbarligen fullärd, för då släpptes vi helt ensamma ut bland åsnor och kameler längs smala, vindlande vägar. Höjdpunkten var en så kallad Baja-körning där man fick drifta bland sanddynerna längs en flaggutmärkt bana.

Förarmiljön är som från vilken modern bil som helst. Bild: Bo Ingves

Det märkliga med den här bilen är inte bara att den är ytterst kompetent i krävande naturförhållanden, utan att den samtidigt är tyst och bekväm att köra på landsväg, fast styrningen till en början kändes lite svävande. Värt att notera är att bilen har bakdörrar och att en fullvuxen person sitter relativt bra i baksätet.

Raptor filtrerar faktiskt bort vägens ojämnheter så effektivt att den känns som den optimala bilen för Finlands gropiga och trasiga vägar. Fjädringen svalde utan att kvida till och med ett plötsligt uppdykande farthinder i lite högre fart. För en vanlig personbil hade resan troligtvis tagit slut där.

Jämfört med normala Ranger är bilen större åt alla håll, har en högre markfrigång. Grillen och akterpartiet är också nydesignade. Instrumentpanelerna är förutom mätartavlan i det närmaste identiska i de två bilarna.

Oförskämt roligt jobb

Bilens chefsutvecklare Damien Ross från Australien berättar att bilen uttryckligen är utvecklad för offroad. Målsättningen var att göra en ännu mera terrängduglig bil än den amerikanska kusinen Ford F150 Raptor, USA:s mest sålda pick-up.

– Ranger Raptors kaross är styvare än den i vanliga Ranger. Fjädringen är helt omdesignad för att också klara av tvära kast i sidled. Med Raptor ska man kunna köra 170 km/t ute i ödemarken. Det var oförskämt roligt att utveckla den här bilen, skrattar han.

Bilen är utvecklad i Australien just med tanke på offroadkörning. Det är inget under att den nästan 5,4 meter långa, drygt två meter breda, nästan 1,9 meter höga och 2,5 ton tunga bilen segade sig fram över samma sanddyner i Marocko som en lätt fyrhjuling ute på turistäventyr.

Görs i Sydafrika

Bilens huvuddesigner Dave Dewitt berättar att Ford inte längre tillverkar bilar i Australien, men där återstår ännu en stor utvecklingsavdelning.

– Vi utvecklade och tillverkade under många decennier pickups som Ford Falcon, och har fått en bred produktutvecklingskompetens framför allt när det gäller terrängkörning. Raptor var ett utmanande drömprojekt för en designer eftersom den skulle bli både en fullblodsterrängbil och en modern bil som är lättkörd på landsvägen, säger han.

Ranger Raptor tillverkas i Sydafrika och de första bilarna kommer till butikerna i slutet av sommaren. Den finns endast med en utrustningsnivå och i förlängt utförande (Double Cab) med fem sittplatser. Färgerna är dock valbara; den finns som blå och grå. Priset ligger kring 100 000 euro.

– Den kan också byggas om till lätt lastbil med två säten och då lär priset landa kring 65 000 euro. Som tvåsitsig skåpvagn torde priset bli kring 75 000 euro. Det gör bilen attraktiv för företagare och myndigheter som behöver bilar med extrem terrängduglighet, säger Petteri Pajanen, försäljningschef för Fords tyngre fordon.

Pris: Inte fastslaget, men beräknas ligga kring 100 000 euro.

Motor: 2.0-liters biturbodiesel 213 hk/500 Nm.

Växel: 10-växlad automat.

0–100 km/h: 10,5 sekunder.

Kombinerad förbrukning WLTP: 10,7 liter.

CO2-utsläpp WLTP: 281 g/km.

Mått (l/b/h): 5363/2028/1873.

Vikt: 2 510 kg.

Dragvikt: 750/2500 kg.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning