Ramadan är den nya julen

Uppmärksammar ramadan. Redan i flera år har avslutningsfesten id al-fitr varit en mycket bra försäljningsdag i köpcentret Itis.Bild: Stefanie Lindroos

Itis köpcentrum i Östra Centrum profilerar sig i samband med ramadan och den muslimska högtiden id al-fitr. Flerspråkig och mångkulturell marknadsföring är ett av kampanjens grundelement.

Köpcentrets marknadsföringschef Anna Homén berättar att den ursprungliga idén till kampanjen kom direkt från butikerna.

– Eftersom en så stor del av våra kunder firar ramadan började företagen fundera över hur man bättre kunde ta dem i beaktande i marknadsföringen.

Butikerna och restaurangerna i Itis kommer att uppmärksamma ramadan och festen id al-fitr med ökad personalstyrka, men också genom marknadsföring och ett bredare sortiment.

Mångkulturell stadsdel

25 procent av befolkningen i Helsingfors östra stadsdelar talar i dag ett annat språk än finska eller svenska som modersmål. En stor del av den nyfinländska befolkningen i området är muslimer. Redan i flera år har ramadans avslutningsfest id al-fitr varit en speciellt bra försäljningsdag i Itis.

– Id al-fitr-festen motsvarar för muslimer julen vad beträffar köpkraft. Butikerna och restaurangerna i köpcentret vill erbjuda bra service också åt dem, säger Homén.

Många familjer sätter sammanlagt 200-500 euro på barnens presenter under festen och precis som under juletiden handlas det ren några veckor i förväg.

"Vilken bra grej"

Ramadan, den muslimska fastetiden, började den 6 juni och avslutas den 6 eller 7 juli med festen id ad-fitr. I Itis ordnas då en familjefest med bland annat hoppborg och hennatatueringar. På evenemanget kommer också att finnas ett "Fråga muslimen vad som helst"-stånd.

För Hibah A. A är Itis kampanj en trevlig överraskning. Hon handlar ofta i köpcentret men hade inte hört om satsningen tidigare. Hon tycker att det är bra att ramadan uppmärksammas.

Id al-fitr-festen motsvarar för muslimer julen vad beträffar köpkraft.

– Också från Itis vinkel känns det ju smart. De får ju mycket mera kunder om folk vet att butiker här säljer till exempel halalkött.

I Hibahs familj firar de vuxna ramadan och både barn och vuxna ser fram emot id ad-fitr-festligheterna när ramadan tar slut.

– Åt barnen köper vi presenter och de äldre kanske får lite pengar, sen äter vi festmiddag med släkten, berättar Hibah.

Hon tvekar inte med att försäkra att de gärna också deltar i Itis familjefest.

– Det är bra att det ordnas mångkulturella evenemang. Då kan ju även andra än muslimfamiljer delta, säger Hibah.

Ställningstagande

Anna Homén tror att kampanjen och evenemanget kan locka också andra än muslimfamiljer till köpcentret.

– Itis besökarantal har stigit jämnt de senaste åren. Jag tror att vi har många kunder som ser vår kampanj som ett ställningstagande för jämlikhet och tolerans.

Under kampanjens lanseringsdag på tisdagen har Homén fått över 80 mejl med positiv feedback och tack för kampanjen. Hon är ändå också medveten om de missnöjda och till och med rasistiska kommentarerna som sprider sig på nätet.

– Det finns alltid hatskriverier. Men vi fokuserar på hur överväldigande mer positivt mottagandet har varit. Det är verkligen fint att se.

Fakta

Ramadan

Ramadan är den muslimska fastemånaden. Den inträffar den nionde månaden i islams kalender, vilket också innebär att den flyttar sig elva dagar bakåt varje år enligt den västerländska kalendern. I år inleddes ramadan den 6 juni och avslutas den 5 juli.

Under ramadan ska man inte äta eller dricka mellan soluppgången och solnedgången. Man ska också avstå från sex, behandla sina medmänniskor väl och ge gåvor till fattiga.

Ramadan avslutas med en fest i tre dagar som kallas id al-fitr.

Källa: Nationalencyklopedin. FNB–TT

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00