Raisio klär om Elovena-flickan inför lansering i utlandet

Här är den nya logotypen. Bild: Raisio-konserni

Enkel blå klänning fungerar bättre än folkdräkt när Elovena lanseras i utlandet. Det anser Raisio och klär om den ikoniska varumärkesflickan.

Håret är fortfarande blont men folkdräkten och huvudduken är borta. När livsmedelsföretaget Raisio satsar på att lansera sina havreprodukter internationellt ger man den ikoniska Elovena-flickan en ny look.

– Nya Elovena ska signalera nutid och det naturligt hälsosamma, och fortfarande det finländska, säger Raisios marknadsföringschef Jennifer Krook.

Baserat på konsumentundersökningar, där cirka 4 000 personer deltagit, säger Krook att nuvarande folkdräktsklädda flicka inte hade gett de signaler bolaget vill förmedla utomlands.

– Folkdräkt finns i många länder och därför signalerar en blå klänning bättre det finländska.

Även om varumärket också tidigare uppdaterats då och då, har Elovena-flickan varit sig ganska lik sedan födseln för 95 år sedan. På så sätt är den här den största och mest vågade omgörningen hittills.

Om en förnyad Elovena-flicka passar bättre i utlandet, hur reagerar då de finländska konsumenterna som vuxit upp med folkdräkten?

– Utifrån undersökningarna vet vi att det finns de som inte nödvändigtvis tycker om förnyelsen, men av största delen har den tagits väl emot. Den förnyade versionen upplevs vara mera tidsenlig, även om den fortfarande är starkt finländsk, säger Krook.

I en tid med växande nationalism kan man tänka sig att en folkdräkt rentav kan ge negativa associationer. Men enligt marknadsföringsdirektör Mikko Lindqvist är det här inget som påverkat reformen.

– Någon sådan respons har vi inte fått, så det är inte det som ligger bakom förnyelsen, utan snarare att vi vill leva i nuet och se framåt.

Förpackningarna förnyas stegvis från februari. Uppdateringen innebär samtidigt att de olika Elovena-produkternas förpackningar ska bli lättare att skilja från varandra.

Raisio har exporterat havreprodukter i över 20 år under varumärkena Nordic och Proventa. Men härefter blir Elovena det huvudsakliga varumärket för Raisios internationella affärsverksamhet kring havreprodukter.

Förutom varumärkesförnyelsen investerar Raisio i sin havreaffärsverksamhet också på annat sätt, bland annat genom en 8 miljoners satsning på havrekvarnen i Nokia och i en ny fabrik för växtbaserade produkter i Reso, värd 45 miljoner euro.

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning