Räikkönens perfekta lopp bäddade för segern

Bild: Lehtikuva/Mark Thompson

Kimi Räikkönens start från andra rutan var perfekt. Lewis Hamilton drog ner för att stoppa honom men finländaren gav sig inte. Det gjorde engelsmannen som hade allt att förlora och absolut inget att vinna på att de krockade.

När den visuella säkerhetsbilen kom ut dök Hamilton in och bytte däck medan Räikkönen, som ledde, fortsatte.

Åtta varv senare var Hamilton i kapp.

Och många trodde att Scuderia gjort bort sig igen. Det blev tvärtom. Efter ungefär halva loppet sade Räikkönens raceingenjör att Hamilton skulle tvingas göra ett andra depåstopp. Många tvivlade och trodde att man hos Scuderia dagdrömde. Men man fick rätt. Hamilton klagade att det hade bildats blåsor och han kom in för ett nytt stopp. Räikkönen tog över ledningen igen och resten blev en thriller av högsta klass.

Skulle hans däck hålla? Sebastian Vettel, som jagade Valtteri Bottas, fick en tillsägelse att ta det lite lugnare och spara bensin. Det innebär att föraren vid ingången till en kurva släpper upp gasen ca 20 meter före den vanliga bromspunkten och inte trycker ner gasen lika brutalt som han brukar göra när han kommit igenom svängen.

– För mig var det den perfekta strategin, förklarade Räikkönen.

– Kom in på rätt varv. Det var en balansakt men det fungerade ju perfekt.

De sista varven stirrade nästan alla hos Ferrari på tv-skärmen. Ett par ingenjörer kollade hur det såg ut med bensinförbrukningen och det syntes att de var lite nervösa. Vettel hade ju blivit varnad. Räikkönen? Kanske drog han ner lite på tempot. Men bara lite.

– De sista varven var däcken slitna men som tur var så hade Verstappen också problem. Hamilton hade det lättare men jag körde bara så bra jag kunde. Sista varvet var en kamp.

Och sedan kommer en kommentar som är typisk för Iceman.

– Som tvåa är jag aldrig lycklig. Etta är alltid bättre. Var länge sedan sist.

Verstappenshow

Verstappen startade från 18:e plats och redan efter ett varv låg han bland de tio bästa. Han körde upp sig till andra plats och gick sedan en tuff kamp mot Hamilton. Engelsmannen attackerade med tre varv kvar att köra och de två låg jämsides i ett par kurvor. Verstappen gav sig inte och det slutade med att Hamilton körde för brett i en kurva, var för snabb och var tvungen att styra ut, och tappade närkontakten.

– Att bli tvåa hade jag absolut inte räknat med. Att vi gjorde en undercut mot Valtteri var helt rätt. Fajten med Räikkönen och Hamilton var både rolig och spännande.

Bara att hålla med. Man kan heller inte säga emot hans chef Christian Horner när han säger att det bara är en tidsfråga innan ynglingen vinner sin första VM-titel.

– Vad som gjorde det så ovisst var att jag körde med supersoftdäcken och de andra med soft.

Hamilton tog nederlaget med fattning.

– Först och främst måste jag gratulera Räikkönen. Han gjorde inte minsta lilla misstag så det var en välförtjänt seger. Jag känner ingen som inte gläds med honom. Verstappen körde också mycket bra.

– Själv trodde jag att det skulle gå bättre för mig men det var det bästa jag kunde göra. För publiken var det dock ett spännande lopp.

Kan man kritisera Hamilton för att han inte var lika tuff som han brukar vara när han attackerar? Nej. Det handlar ju om VM-titeln och då är det bättre att bli trea än att bli involverad i krock och kanske tvingas bryta.

– Jag förstår inte varför vår taktik inte fungerade och jag hade räknat med att vi skulle vara starkare. Däcken var nog den avgörande faktorn.

Hans chef Toto Wolff erkände utan omsvep nederlaget.

– Vi var inte tillräckligt snabba och Vettels uppkörning var bra. Vi måste analysera data och se varför vi fick kämpa mer med slitna däck än våra motståndare. Vår taktik var att Hamilton skulle göra två stopp eftersom vi visste att Valtteri skulle hjälpa honom. Men det hjälpte inte.

– Vettel? Jag är övertygad om att han hade vunnit loppet om han inte snurrat.

Överraskad av att Ferrari var så snabba?

– Inte alls för det hade vi räknat med. Men vi utnyttjade inte den chans vi hade.

Svårt för Bottas

Valtteri Bottas förstod tidigt att det skulle bli ett svårt lopp.

– Ferrari var snabba i sista träningen medan vi hade vissa problem med inställningarna eftersom vi inte hade kört så många varv på grund av det dåliga vädret på fredagen.

– Min taktik var att göra ett depåstopp men så här i efterhand sett var den andra stinten för lång. Däcken började ta slut ett par varv innan Vettel körde om mig.

Resultat

AUSTIN, Texas. Formel 1, deltävling 18 av 21

1) Kimi Räikkönen, Finland, Ferrari, 1.34.18,643, 2) Max Verstappen, Nederländerna, Red Bull, +1,281, 3) Lewis Hamilton, Storbritannien, Mercedes, +2,342, 4) Sebastian Vettel, Tyskland, Ferrari, +18,222, 5) Valtteri Bottas, Finland, Mercedes, +24,744, 6) Nico Hülkenberg, Tyskland, Renault, +1.27,210, 7) Carlos Sainz, Spanien, Renault, 1.34,994, 8) Esteban Ocon, Frankrike, Force India, +1.39,288, 9) Kevin Magnussen, Danmark, Haas, +1.40,657, 10) Sergio Perez, Mexiko, Force India, +1.41,080.

Ställningen:

1) Hamilton 346 p, 2) Vettel 276, 3) Räikkönen 221, 4) Bottas 217, 5) Verstappen 191, 6) Daniel Ricciardo, Australien, Red Bull, 146, 7) Hülkenberg 61, 8) Magnussen 55, 9) Perez 54, 10) Ocon 53.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning