Räikkönen om att sluta: "Ska bli en lättnad att slippa allt skitsnack"

Kimi Räikkönens långa F1-karriär ser ut att fortsätta – om man ska tro de senaste ryktena. Foto: Attila Kisbenedek/LehtikuvaBild: Attila Kisbenedek/Lehtikuva

Kimi Räikkönen tog sig från ett hus utan inomhustoalett till världstoppen inom formel 1. Men det kringflackande F1-livet är ingenting som Ferrariföraren kommer att sakna efter karriären. – Det blir inget problem för mig att lägga av, säger Räikkönen i den nya boken "Den okände Kimi Räikkönen"

– Det bästa vore om man kunde köra formel 1 inkognito.

Kimi Räikkönen har gjort sig känd för korthuggna, ärliga – och ofta underhållande svar. Den uppriktiga tonen är också ett genomgående tema i Kari Hotakainens nya bok "Den okände Kimi Räikkönen", så länge frågorna faller Räikkönen i smaken.

Hotakainen skildrar Räikkönens resa från knappa förhållanden till att bli en världsstjärna. Familjen hade en begagnad skåpbil och den blivande Ferrariföraren körde ofta med lånade pengar. Räikkönens mamma Paula säger att familjen levde ett "rikt men ekonomiskt fattigt liv". Andra har haft det lättare.

– I dag har vi en massa slackers med farsor som är rika som troll, säger Räikkönen i boken.

Tack vare en rejäl dos av rå talang och några lyckosamma tillfälligheter öppnade sig ändå vägen till F1, men Räikkönen lät sig inte förändras av rampljuset. Han fortsatte vara full av upptåg tills han träffade frun Minttu. Läsaren får ta del av gången då Räikkönen hoppade med en moped ner i sjön. En annan gång dök han in i en genomlysningsapparat på en flygplats. Så hände det också att Räikkönen somnade stående i ett torkrum. Iklädd Matti Nykänens gamla backhoppardräkt.

Eller hände det verkligen? Hotakainen tar inget ansvar för historiernas sanningshalt och spinner vidare på det stora enigmat Räikkönen.

Karriären tar slut någon dag

Räikkönen F1-debuterade i Sauber redan 2001 och är den äldsta föraren i serien. Något svar på när karriären kommer att ta slut bjuder boken inte på. Däremot menar envisa rykten att Räikkönen är nära en förlängning med Ferrari.

Att köra F1 är det bästa Räikkönen vet – men han älskar inte alla aspekter av sitt lukrativa jobb. De som hört Räikkönens hesa (han skadade stämbanden i en cykelolycka då han var fem), irriterade och ofta enstaviga svar vet redan att Räikkönen inte precis är i sitt esse i intervjusituationer.

Den stora uppmärksamheten kring F1 får Räikkönen att rynka på näsan. Citat som "F1 utan mediebevakning skulle vara ett paradis" förekommer i boken. Allra helst skulle Räikkönen bara kopiera alla frågor och svar. Det skulle spara tid, säger han.

View this post on Instagram

Flying.

A post shared by Kimi Räikkönen (@kimimatiasraikkonen) on

Precis som i offentligheten är Räikkönen tillbakadragen också i boken. Läsaren kommer inte riktigt in på skinnet. Tankarna om karriärens slut är han ändå öppen med. Han är inte heller rädd för att rikta en känga åt F1:s håll, det enda den blåvita profilen kommer att sakna efter karriären är timmarna i bilen.

– Tvärtom ska det bli en lättnad att slippa allt resande och allt skitsnack som är förknippat med grenen.

Vad ska Räikkönen syssla med efter att rampljuset slocknar? Det är fortfarande oklart. Han siktar ändå på att minska på de 140 resdagarna han har varje år. Han trivs väldigt bra hemma med frun och de två barnen.

– Jag bara chillar och gillar läget. Det är inte så att jag tänker på formel 1 tjugofyra timmar om dygnet, säger Räikkönen.

Fakta

Den okände Kimi Räikkönen

Längd: 272 sidor.

Skriven av Kari Hotakainen och översatt av Mårten Westö.

Utgiven på svenska av Förlaget.

Finns i butikshyllor i dag.

Profil

Kimi Räikkönen

Född: Den 17 oktober 1979 i Esbo.

Bor: I Schweiz med fru och två barn.

Började köra karting som nioåring och gjorde F1-debut för Sauber som 21-åring.

Flyttade till McLaren 2002 och till Ferrari 2007. Blev världsmästare direkt efter flytten till Ferrari.

Lämnade Ferrari och F1 2009 och körde rally i två år. Gjorde comeback i F1 som Lotusförare 2012. Återvände till Ferrari 2014 och kör fortfarande för det italienska stallet.

Podieplatser: 99.

Antal lopp i F1: 285.

Antal segrar: 20.

Första segern: Malaysias GP 2003.

Senaste segern: Australiens GP 2013.

För tillfället ligger Räikkönen trea i sammandraget på 146 poäng, 67 poäng bakom ledaren Lewis Hamilton.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33