Procent får ge vika – alltfler finländare vill ha alkoholfria alternativ i glasen

År 2019 gick för första gången de alkoholfria alternativen om cidern i Alkos försäljning. Bild: Sofia Westerholm/SPT

År 2019 gick för första gången de alkoholfria alternativen om cidern, meddelar Alko. Trots det var ändå Leijona–brännvinet fjolårets populäraste produkt.

Under 2019 köptes totalt 82 miljoner liter dryck från Alko, vilket är en nedgång på 3,8 procent i jämförelse med försäljningen året innan.

Försäljningen av rosévin och av alkoholfria alternativ ökade märkbart under 2019. Efterfrågan på rosévin steg med åtta procent och efterfrågan på alkoholfria drycker med tolv procent. För alla övriga produkter sjönk efterfrågan.

1. Leijona-brännvin, 2 880 321 liter.

2. Koskenkorva-brännvin, 2 253 182 liter.

3. Suomi-brännvin, 2 081 212 liter.

4. Original Long Drink, 1 091 175 liter.

5. Olvi Tuplapukki, 1 061 750 liter.

6. Tapio-brännvin, 921 340 liter.

7. 2 u Duas Uvas, 880 121 liter.

8. Gato Negro Sauvignon Blanc, 815 836 liter.

9. Pearly Bay Dry White, 697 500 liter.

10. Jaloviina, 591 693 liter.

Under året såldes sammanlagt 533 000 liter alkoholfria drycker, vilket innebär att 2019 blev det första året någonsin som alkoholfria alternativ gick bättre åt än cider. Olika ciderdrycker såldes sammanlagt 468 000 liter, meddelar Alko.

– Konsumenterna fokuserar alltmer på sitt eget välbefinnande, vilket i sin tur för dryckeskulturen mot en mildare och mer ansvarfull riktning. Bland annat det här förklarar efterfrågan på alkoholfria alternativ, säger Alkos produktkommunikationschef, Master of Wine Taina Vilkuna i ett pressmeddelande.

Restauranger noterar samma trend

Också på restauranger runtom i landet märks den alkoholfria trenden.

På Restaurang Hejm i Vasa ser man en tydlig uppgång i intresset för de dryckesalternativ som inte innehåller någon alkohol.

– Jag ser absolut att det finns ett växande intresse bland våra kunder. Och det ökar i sin tur också vårt utbud av alkoholfritt. Om det finns efterfrågan så känns det såklart ännu roligare att jobba för ännu fler alkoholfria alternativ, säger Anna Lundberg på Restaurang Hejm.

På Restaurang GH Fyren i Ekenäs konstateras detsamma, alkoholfritt går hem.

– Alkoholfri öl har jag speciellt sålt en hel del av. På vår meny finns också alkoholfritt vin och alkoholfri cider, men det är ölen jag sålt mest av, säger Jessika Broman på GH Fyren.

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning