Problem med stadscyklarna – "Vi kan inte garantera att bromsarna fungerar"

Man bör alltid själv kolla cykelns skick innan man ger sig i väg, säger Helsingfors stad.Bild: Cata Portin

Kättingar hoppar av och bromsar funkar inte som de ska – det är bland de allvarligaste felen stadscyklarna i Helsingfors drabbats av. Helsingfors stadstrafik påpekar att det är på användarens ansvar att kontrollera cykeln innan man ger sig i väg.

Den som på torsdagsförmiddagen ville ta en stadscykel till jobbet kom kanske inte i väg. Det var det elektroniska lånesystemet som strulade och inga cyklar kunde lånas under en tid.

Senare samma kväll blev HBL:s reporter vittne till en olycka med stadscykel. En man cyklande på södra Esplanaden, då han av någon anledning vurpade i hög fart och slog huvudet i asfalten. Mannen bar inte hjälm när han vurpade.

Olyckan behöver inte ha någonting med cykeln att göra. Däremot uppdagas med jämna mellanrum andra problem med stadscyklarna. Det rör sig dels om att stationen man vill låna från står tom, att det inte går att låna cyklar, men även om mer allvarliga brister som att kättingar hoppar av och bromsarna inte fungerar som de ska.

– Vi strävar efter att minst 90 procent av cyklarna därute går att använda, säger Karoliina Rantakallio, chef för ny service på Helsingfors stadstrafik HST.

Helsingfors stad garanterar inte att cyklarna alltid funkar felfritt. De som använder cyklarna ska felanmäla själv, varefter cyklarna tas in för underhåll. Det sker även rutinmässigt när cyklar flyttas från en station till en annan med lastbil.

Så man kan inte vara säker på att till exempel bromsarna fungerar på alla cyklar?

– Nej, sådant måste man kontrollera själv. Men det är väl sunt bondförnuft att kontrollera cykelns skick innan man åker i väg, säger Karoliina Rantakallio, chef för strategi och ny service på Helsingfors stadstrafik HST.

Hon tillägger att allt detta står i användarvillkoren.

Vissa cyklar används upp till 14 gånger om dagen. Därför är det inte sagt att en felanmälan hinner komma fram i tid och cykeln tas ur bruk innan följande cyklist hoppar upp på sadeln.

Det är väl sunt bondförnuft att själv kolla att bromsarna fungerar innan man åker i väg.

En annan säkerhetsfråga är cykelhjälmar. HST säger sig inte kunna bidra med sådana för alla användare.

– Det är dels på grund av hygien, dels på grund av att säkerheten inte vore den bästa. Om man slår den en gång och följande tycker att den ser hel ut, är det inte sagt att den ger hundraprocentigt skydd längre, säger Rajakallio.

Men borde man då påminna cyklister mer synligt att man bör använda cykelhjälm?

– Jo, det är ju en bra idé, säger Rajakallio.

Det är företaget Citybike Finland som ansvarar för drift och underhåll. I nuläget finns det 2 200 stadscyklar i omlopp, och det kommande året kommer det att öka till 3 430 när nya stationer öppnas i Alberga och i östra Helsingfors.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00