Stockmann styrde Galna dagar till nätet – webbutiken kraschade direkt i starten

Stockmanns varuhus. Arkivbild. Bild: Niklas Tallqvist

Stockmanns rea-kampanj Galna dagar är en institution. I förhandsmarknadsföringen styrs kunderna till näthandeln på grund av coronaepidemin, men när den potentiella rusningen inleddes på onsdagsmorgonen möttes kunderna av omfattande tekniska problem.

Det går inte riktigt vägen för varuhuskedjan Stockmann just nu.

Två gånger per år hålls kampanjen Galna dagar, som tidigare har beskrivits som en kassako. Den här höstens kampanj har helt styrts till nätet på grund av coronaepidemin.

Klockan 7 på onsdagsmorgonen inleddes rean, men kunder möttes av texten "vi beklagar, nu är det lite strul" följt av en text om att felet är under arbete – på finska och engelska.

Kunder som lyckades inleda handlandet möttes av diverse tekniskt strul.

– Det uppstod tekniska fel som vi började åtgärda genast, säger Vilhelmiina Vuollo, kommunikationschef på Stockmann.

Irritationen var påtaglig hos flera, visar kommentarer på kampanjens Facebooksida: "När näthandeln inte fungerar kan hela Stockmann för min del falla", "den sämsta uppvisningen någonsin" och ironiskt "här kommer man in stämningen".

Ett och annat kämpa-utrop fanns också bland de kritiska kommentarerna.

Problemen löstes enligt Vuollo vid halv nio-tiden.

Stockmann kämpar med ekonomiska problem och är i företagssanering.

Hur stor möjlig ekonomisk effekt strulet i näthandeln kan ha haft har Stockmann enligt Vuollo inte utvärderat, men då handeln igen kommit i gång har den enligt henne varit livlig.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning