Prislappen för Birka dementeras av rederiets vd

Eckerökoncernens vd Björn Blomqvist säger att han inte känner till mäklaren som har lagt ut en försäljningsannons om koncernens fartyg. Bild: Jonas Edsvik/Nya Åland

De senaste dagarna har en annons för åländska kryssningsfartyget Birka Stockholm figurerat på internet, men den dementeras nu av Eckerökoncernen som inte vill kännas vid vare sig mäklare eller prisuppgiften 100 miljoner dollar.

Eckerökoncernen beslöt i början av juli att lägga ned kryssningsbolaget Birka Cruises. Då sade koncernens vd Björn Blomqvist så här om Cruises enda fartyg, Birka Stockholm:

– Huvudplanen är att försöka sälja. Marknaden är dock väldigt dålig just nu. Det finns ett visst intresse för fartyget men det är ingen nära förestående affär.

Känner inte till mäklaren

Att Birka Stockholm är till salu är rätt, men inget annat stämmer i den annons som figurerat på internet.

Det var sajten Yachtworld som i sin tur återgav en annons från en amerikansk mäklarsajt för kryssningsbåtar, färjor och yachter som heter QPS Marine. Men på QPS Marines hemsida finns inte Birka Stockholm listad.

Björn Blomqvist förnekar all kännedom om QPS Marine.

– Jag har aldrig hört talas om dem. Och den här andra sajten är mer som en form av nyhetsbrev.

– I den här branschen är det många som skaffar sig själva uppdrag som inte är så hårt definierade och som de hoppas ska leda till en affär.

För billig prislapp

Birka Stockholm har en helt annan huvudmäklare, som kan utnyttja sitt kontaktnät och Björn Blomqvist säger att det är möjligt att uppgifterna om båten letat sig fram den vägen. Däremot är den satta prislappen, 100 miljoner dollar – som skulle innebära 85 miljoner euro i dagens penningvärde – för låg.

– Jag har sagt att 100 miljoner är kanske inte helt fel, men då menar jag euro. Det skulle vara mer vettigt, men det är ändå i det lägre spannet, säger Björn Blomqvist.

I en artikel i Nya Åland häromveckan uppskattade nordiska skeppsmäklare värdet till 100–120 miljoner euro

– Sen beror det på så mycket annat, hur den ska levereras och vem som tar vilka kostnader, säger Björn Blomqvist.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning