Kinesisk tillverkare lovar 300 kilometer på en laddning

De helelektriska bussarna ska främst laddas i depån, men man kan också ladda dem vid ändhållplatsen. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

De helelektriska bussarna som rullar ut på vägarna i Esbo och Kervo på måndag går på el producerad med vattenkraft.

Mjukt och tyst glider bussen i väg från det som ska bli en laddningsstation i Alberga i Esbo. Den ser ut som vilken buss som helst, med två upphöjda boxar på taket och ett klistermärke med en elsladd på sidan.

Laddningsstationerna är i dag bara cementplattor, vissa har bråte ovanpå. Men trots att de helelektriska bussarna ska frakta passagerare om några dagar råder det ingen panik hos bussbolaget Pohjolan Liikenne. De kinesiska Yutong-bussarna lovar nämligen upp till 300 kilometer på en laddning.

Laddningsstationerna i Alberga. Bild: Anna Back

Pohjolan Liikenne utgår från 200 kilometer mellan laddningarna för att ha beredskap för svåra förhållanden. Schemat är uppgjort så att bussarna kan laddas vid depån i Norra Böle. På 2,5 timmar är batterierna fulla igen.

24 elbussar kan laddas samtidigt vid depån i Böle. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

Fem elbussar krävdes

Elbusstekniken har tagit stora kliv framåt de senaste åren. Trots att elbussarna är dyrare än dieselbussar kan de redan nu bli förmånligare om man tar med driftskostnaderna i ekvationen. Det säger Pohjolan Liikennes vd Heikki Alanko vars bolag står för en historisk bedrift ur Helsingforsregionens trafik HRT:s synvinkel.

Pohjolan Liikennes vd Heikki Alanko. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

När HRT för första gången upphandlade eldriven busstrafik förväntades operatören ha minst fem elbussar på linjerna från Alberga i Esbo. Pohjolan Liikenne satsade betydligt mer än så och erbjöd 30 helelektriska bussar. Vid årsskiftet ska bolaget, som hör till VR-koncernen, ha ytterligare fem elbussar i drift.

Tero Anttila, direktör för HRT:s avdelning för kollektivtrafikplanering, säger att upphandlingar oftast går ut på att myndigheterna ställer krav och sedan får exakt det man bett om.

20 av Pohjolan Liikennes nya bussar används i Esbo, 10 i Kervo.

Elbussarna börjar köra från Alberga på måndag. Störst sannolikhet att åka elbuss har man på linjerna 203, 224, 227, 215, 239 och 236.

I Kervo kör elbussarna främst på linjerna 641, 738, 972, 973, 975, 976, 978 och 985.

Inhemska busstillverkaren Linkkers bussar används på linjerna 23, 51 och 55 i Helsingfors.

HRT räknar med att ha 47 elbussar inom sitt område i februari nästa år.

Det finns även elbussar i Tammerfors och Åbo. Enligt Kauppalehti har det hittills registrerats endast 21 elbussar i hela landet.

– Aldrig förr har det hänt att vi har fått mycket mer och mycket bättre för samma pris, säger Anttila.

Heikki Alanko vill inte gå in på detaljer när det gäller bussarnas pris men är tydlig med att ett större parti var affärsmässigt motiverat. Antalet elbussar har ökat snabbt i många europeiska länder och enligt Alanko är Finland lite på efterkälken. Han föredrar ändå att övergången sker spontant i stället för strikta krav.

– Då går det bara fel, säger han.

Kinakvalitet

De nya bussarna tillverkas i Zhengzhou i Kina och är vad Yutong-bolagets Europachef Ma Kai kallar "allra bästa Kinakvalitet".

– Här i Finland har ni världens bästa luft och förstår kanske inte problemet. Men vi i Kina har mycket luftföroreningar och har gjort stora tekniksatsningar, säger Ma Kai.

Yutongs Europachef Ma Kai. Bild: Anna Back

Yutong-bussar kan man åka med i bland annat i Danmark, Storbritannien, Bulgarien, Frankrike och på Island. Erfarenheterna i Reykjavik gör att den finska vintern inte väntas bli något problem. De flesta problemen har de facto haft en mänsklig förklaring – till exempel att ovana förare glömt att ladda fordonet.

Elbussar kan laddas på olika sätt och kinesiska Yutong lovar nya lösningar inom de närmaste åren. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

Busschauffören Risto Vormala på Pohjolan Liikenne säger att det finns ett klart intresse för att köra de nya bussarna. Det krävs extra utbildning i bland annat elsäkerhet innan man kan sätta sig bakom ratten. Vormala testkör alla nya elbussar och har redan fattat tycke för modellen.

– Det är en av de bästa bussarna jag kört under mina trettio år som busschaufför. Den är mjuk i rörelserna och har bra bromsar.

Säte plockades bort

Risto Vormala förklarar också varför det inte är tyst inne i bussen när den är i rörelse.

– Låggolvsbussar är aldrig riktigt tysta eftersom det inte finns något bagageutrymme eller mjuka säten som dämpar ljud. Men den här är tystast av alla låggolvsbussar jag kört.

I trafiken, för dem som inte befinner sig ombord, är den också tyst. Den observationen bygger Vormala på folks reaktioner.

– När jag har testkört bussarna har det hänt att folk inte hört bussen och blivit förvånade när de plötsligt sett den, säger han.

Risto Vormala. Bild: Anna Back

Tero Anttila säger att elbussarna ändå inte är så tysta att det skulle behövas ett konstgjort motorljud för trafiksäkerhetens skull.

Däremot finns det myndighetsbestämmelser som förklarar en till synes märklig lösning inne i bussen. Längst bak finns det plats för fem säten men bara fyra är tillåtna på grund av viktbegränsningar. Alltså är det mittersta sätet borttaget.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning