Prakticum utexaminerar e-sportspionjärer

Bryter ny mark. Prakticums studerande är de första i Norden som kunnat välja ämnet e-sport som en del av sin examen. Vid skärmarna på bilden sitter Conny Hämäläinen och Oskar Virkki, båda andra årets studerande. I orangefärgade skjortor (från vänster) e-sportsexaminanderna och datanomerna Roope Kirvesniemi, Jonas Ikonen och Jonathan Mattsson. Bild: Prakticum

För första gången i Norden utexamineras datanomer som haft tävlingsinriktat dataspel som en del av sina studier. Själva undervisningen har ändå fokuserat på andra saker än själva spelandet: morgongymnastik, ledarskap och hälsosamma vanor.

Yrkesinstitutet Prakticums dimission i Helsingfors den 3 juni sker under nyskapande former: för första gången utexamineras studerande som haft möjlighet att välja kurser i e-sport som en del av sin datanomutbildning. Av de 21 datanomer som får slutbetyg i vår har 10 gripit chansen att testa det nya ämnet, som alltså handlar om tävlingsinriktat dataspel i lag.

– Det startade med att vi hade en massa 17–19-åriga killar bland våra datanomstuderande som spelade väldigt mycket på sin fritid. Vi talar alltså om spel som League of Legends, Counter Strike och Starcraft, där man tävlar i lag mot andra lag. Det är otroligt stort i Nordamerika och Asien, säger Pontus Sjöström, ledare för arbetslivscentrumet vid Prakticum.

– Så vi startade e-sportsatsningen för att lära killarna hur man ska gå till väga om man på riktigt vill vara konkurrenskraftig i den världen, fortsätter Sjöström.

Vi ser inte dilemmat i och med att vi inte spelar på skoltid

Inget spel på skoltid

Men Prakticums kurser i e-sport handlar inte om att finslipa sin fingerfärdighet i att meja ner fiender i Counter Strike. Tvärtom är det lagarbete i allmänhet och spelandets hälsofrågor i synnerhet som utgör ämnets stomme.

– Killarna blir bättre på att arbeta i grupp, de får träna ledarskap och lära sig vilka hälsoaspekter det lönar sig att beakta om man vill bli en bättre spelare. Vi startar med joggingturer på morgonen, simning och hälsosam frukost. Om man motionerar tillräckligt, tar pauser i spelandet och till exempel lämnar bort energidrycken och chipsen medan man sitter vid datorn kan man på sikt hantera spelandet bättre, säger Sjöström.

Hur ändamålsenligt är det att ett yrkesinstitut stöder färdigheter i spel som Counter Strike, som ändå till stor del går ut på att skjuta ner folk?

– Vi har studerande som är myndiga och har valt att spela de här spelen på sin fritid, så vi ser inte dilemmat i och med att vi inte spelar på skoltid.

Hurdana färdigheter ger ämnet med tanke på arbetslivet?

– Vi har en cirkulerande lagkaptensroll där ledarskapsförmågan övas upp. Studerandena lär sig organisera evenemang och träningar, de kontaktar företag för att sponsra sin verksamhet. Arbetslivet utvecklas just nu så att flexibilitet och sociala kunskaper värderas högre än traditionella kunskaper som man tidigare behövde inom industrin.

Vilken typ av jobb har man i kikaren?

– Det handlar alltså om studerande som tar grundexamen i informationsteknik, så målyrket är i första hand att fungera som it-stöd på större nationella eller internationella företag.

Tvungna att komma överens

19-åringarna Simon Udd och Jonathan Mattsson från Sibbo hör till de första som prövat det nya ämnet. Med facit på hand är båda nöjda med valet.

– Jag gillar familjekänslan man byggde upp under tre år på skolan, med e-sporten som körsbäret på tårtan. Lagarbetet var kanske den viktigaste lärdomen: i en liten grupp är man tvungen att hitta sätt att komma överens med alla, för annars får man helt enkelt ingenting gjort, säger Simon Udd.

Jonathan Mattsson hoppas kunna utnyttja sina ledarskapskunskaper inom armén.

– Efter min värnplikt tänker jag söka till fredsbevarare, och förhoppningsvis får jag jobba inom militären de närmaste åren, säger han.

Den valbara kursen i e-sport vid Prakticum omfattar två undervisningstimmar i veckan. Kursen ordnades på institutets enhet i Borgå under det gångna läsåret, men på hösten är det meningen att verksamheten ska utvidgas till Helsingfors.

– Man skulle kunna utveckla e-sport så att det motsvarar ett idrottsgymnasiums satsningar på exempelvis handboll eller ishockey, föreslår Pontus Sjöström.

Du kanske frågar varför någon skulle vilja sitta och titta på när andra spelar. Nå, varför vill man då sitta och titta på när andra spelar ishockey?

Miljoner på spel

E-sport är än så länge rätt småskaligt i Finland, men internationellt är det andra bullar som gäller. Fenomenet är enormt, och växer varje dag. Internationella lagturneringar har prispotter i mångmiljonklassen.

– Dessutom finns det en aktiv publik som till exempel på Youtube sträcker sig till 200 miljoner tittare under en enda turnering. Egentligen är det bara Olympiska spelen och VM i fotboll som jag på rak arm kan säga är större, påpekar Sjöström.

– Du kanske frågar varför någon skulle vilja sitta och titta på när andra spelar. Nå, varför vill man då sitta och titta på när andra spelar ishockey? fortsätter han.

Samtidigt är det bara ett fåtal toppspelare som kan livnära sig enbart på spelandet. Det här framhåller Prakticum också i undervisningen.

– De flesta studerande har helt andra planer. Vi uppmuntrar dem bara till att bli bättre på någonting som de ändå gör på fritiden. Spelandet är både socialt och färdighetsskapande, men det får inte äta upp resten av livet och bli en form av missbruk. En del hamnar på fel sida om strecket, som är ritat i vatten, säger Sjöström.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning