Posten tar betalt, men levererar inte

Vill man med berått mod avveckla företaget till förmån för alla nya konkurrenter?

Den 11 december 2017 skickade jag ett paket, 6,7 kg, till en mottagare i Jyväskylä. Mottagaren är en sjuklig och svag 79-årig kvinna varför jag betalade en extra avgift på cirka tio euro för att paketet skulle levereras till adressatens dörr vid överenskommen tidpunkt. Nämnas bör att det på postens blankett finns en för ändamålet tryckt ruta där adressatens telefonnummer skrivs.

Efter ett antal dagar fick mottagaren en lapp i brevinkastet att ett paket finns att avhämta på postkontoret 40100 i Jyväskylä. Mottagaren tog sig till postkontoret där hon bryskt blev informerad om att allt gått rätt till. Mottagaren ordnade nu på privat väg så att paketet kom hem.

Den 30 januari besökte jag Postens representant i Tenala för att på nytt skicka ett paket på drygt sex kilo till samma person. Jag frågade nu om det är absolut säkert att paketet blir hemburet då jag betalar för det. "Naturligtvis" svarade den trevliga damen vid disken. "Du har ju nu betalat och mottagarens telefonnummer syns tydligt på blanketten."

Döm om min förvåning då mottagaren efter några dagar ringer och berättar att samma sak igen upprepat sig. Man tar emot betalning för en tjänst man inte utför. Både mottagaren och jag har per e-post klagat till posten, men man har inte ens behagat att svara, för att inte tala om att be om ursäkt och rätta till felet. Paket kommer sannolikt att återsändas till mig.

Är detta Postens nya marknadsföringsstrategi eller vill man med berått mod avveckla företaget till förmån för alla nya konkurrenter?

Karl Augustson Tenala

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46