Nu flyttar posten till mataffären

Johanna Kosonen ansvarar för postkontoret som finns vid K-Citymarket i Sello. Utöver postärenden säljer hon också tipskuponger och laddar resekort. Bild: Leif Weckström

För två år sedan stängde Posten sitt kontor i köpcentret Sello i Alberga i Esbo. Nu finns postverksamheten i butiken Citymarket. Både kunderna och de anställda är nöjda.

Torsdagsmorgonen i köpcentret Sello i Alberga är livlig. En pågående rea lockar kunder till de otaliga butikerna. Också i postkontoret, som finns i K-Citymarket, är kommersen livlig. Utöver posttjänster säljs lotter och tipskuponger och man kan också ladda HRT:s resekort. Johanna Kosonen är ansvarig för postverksamheten i butiken. Hon berättar att kunderna var i början aningen fundersamma över hur verksamheten skulle fungera i en Citymarket.

– Efter en liten tid fick vi ändå mycket bra respons av kunderna, som var nöjda med vår service. Givetvis var starten lite trög i och med att vi hade mycket att lära oss. Det var tur att affären renoverades innan flytten så att vi fick lokaler för postverksamheten, säger Kosonen.

Kesko har anställt många av Postens tidigare medarbetare för att jobba med postverksamheten i butikerna. Vid flytten i Sello bytte en av Postens medarbetare till Kesko.

– Personen jobbar inte längre hos oss, men var till stor hjälp för oss. Jag fick också värdefulla tips och stöd av chefen för det nedlagda kontoret.

Kosonen berättar att det är en jämn kundström under hela dagen. Enligt henne har kunderna lärt sig att utnyttja de flexibla öppettiderna. Och det är inte bara paket som hämtas ut. Många kunder köper fortfarande frimärken.

– Kunderna uträttar också sina postärenden sent på kvällarna. Vi har ju öppet till klockan 22. Tidigare var det ganska mycket rusning vid 16-tiden. Många köper mat samtidigt som de uträttar postärenden, men inte alla. Antalet paket som kunderna hämtar ut ökar hela tiden, men samtidigt prissätter kunderna själva på nätet de paket de skickar, säger Kosonen.

En kvinna som HBL talar med och som vill vara anonym saknar inte det gamla postkontoret.

– Jag tycker mycket om personalen här i Sello. Även om jag är pensionär och inte har så bråttom så uppskattar jag möjligheten att kunna köpa mat och uträtta mina postärenden på samma gång.

Enligt Kosonen är personalen nöjd med postverksamheten som bidrar till att jobbet i affären blir mångsidigare. Man måste inte kunna sälja kött eller grönsaker för att sköta postärenden.

– Nej! Att räkna och att sköta kassan, ladda resekort och sköta tipsärenden är det viktigaste, säger Kosonen.

Paketautomat en succé

En viktig del i verksamheten är paketautomaterna i köpcentret. I Sello finns två automater. Vid en av dem träffar vi Patrik Michelsson, som har beställt några frisbeear i en nätbutik.

– Det här är det absolut smidigaste sättet för mig. jag behöver inte köa eller hålla reda på öppettider, säger Michelsson.

Patrik Michelsson styr alla sina köp i näthandeln till automaten som finns i köpcentrets källarvåning. Bild: Leif Weckström

Sedan början av 90-talet har Posten avvecklat sitt nätverk av egna kontor och företagare har tagit över.

– Det är viktigt att företagaren har tillräckligt stor lokal för att bedriva postverksamheten. Företagets likviditet och vilja att sköta postärenden synas också noggrant. När vi sluter avtal med företagare så tittar vi också på hur stort behovet av postverksamhet är i området. Det ska också vara lätt att komma fram med bil eller med kollektivtrafik. Och lokalen ska också vara anpassad för personer med funktionsnedsättningar, säger nätverkschef Anna Lehtonen på Posten.

Enligt henne är intresset bland företagare stort för att bedriva postverksamhet, även om det också finns exempel på att det är svårt att hitta företagare med tillräckligt stora utrymmen.

– Ibland är vi tvungna att säga nej. Utbudet och efterfrågan styr vår verksamhet och hur vi placerar utbudet. Ersättningen för företagaren utgörs av en grundsumma och sedan enligt antalet posttransaktioner, säger Lehtonen.

Bild: Maija Hurme

Postens förändringar i utbudet

I samband med Postens samarbetsförhandlingar 2015 sades 319 arbetstagare upp. Mellan åren 2015 och 2018 har Posten stängt 77 kontor.

Från och med i höst finns det 21 kontor som Posten själv bedriver. Totalt har posten 1 400 serviceställen i Finland. I det här antalet räknas också paketautomater, serviceställen för företag och lokaler med postboxar.

I framtiden erbjuder Posten paketautomater i husbolags trappuppgångar. De första erbjuds senare i år i nya hus i Helsingfors och Grankulla.

I Sverige och Danmark erbjuds tjänsterna av företaget Postnord som inte har egna serviceställen eller kontor.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning