Porträtt av en målande morbror

I ateljén. Konstnären Alvar Gullichsen framför en av sina målningar.Bild: Yle

Vad gör Alvar Gullichsen, konstnären bakom nittiotalsfenomenet Bonk Business Inc. i dag? Hans systerson Arthur Franck ger oss svaret i kvällens dokumentär.

Dok: Non Local Domain går att se på Yle Arenan.

På nittiotalet var Alvar Gullichsen en av Finlands hetaste konstnärer. Han gjorde egenartad popkonst bestående av fantasifulla figurer och maskiner, och hade skapat ett eget universum i det fiktiva företaget Bonk business Inc. På den tiden satt han i tv-sofforna och omtalades även utomlands.

I dag är han färdig med den här biten av sitt konstnärskap och har gått vidare till andra projekt, framgår det i systersonen Arthur Francks personporträtt av sin morbror. Dokumentären är inspelad under fyra år och försöker ringa in en konstnär som inte verkar vara helt lätt att komma inpå livet.

Gullichsens pågående projekt är att måla färgglada geometriska målningar vars mönster och vinklar ger ett tredimensionellt intryck. Efter att det komplicerade mönstret projicerats på duken är processen mekanisk – det påminner faktiskt lite om de populära målarböckerna för vuxna. De färdiga verken kunde tas för grafiska verk producerade av en dator, men är alltså målade för hand.

En vistelse på konstnärsresidenset Villa Karo i Benin 2002 innebar en stor kreativ förlösning för Gullichsen, och ledde in hans konstnärskap på nya banor. Han har numera även ett eget bandprojekt, Groovy Eldorado, bestående av både finländska och afrikanska musiker.

Arthur Francks porträtt är visuellt och omsorgsfullt gjort och består av flera olika element och byggstenar. Regissörens frågor är inte bortredigerade, utan vi får ta del av samtalet mellan honom och morbrodern. Huvudpersonen är inte lättingringad, snarare lite undflyende, och ganska teoretisk och abstrakt i sina resonemang. Regissören låter till och med konstnären vara medregissör och komma med förslag på hur dokumentären kunde börja och sluta – vilket i det här fallet ger användbara förslag.

Konstnärens storasyster Anna Gullichsen kommer på besök i ateljén och via henne får vi en liten inblick i syskonens barndom med fri uppfostran på gott och ont, och även i ett obearbetat familjetrauma som på senare år fått sin urladdning i en målning.

I en scen går Alvar Gullichsen upp på vinden i barndomshemmet och gräver fram sina ungdomsalster av varierande kvalitet, för att på slutet bränna upp de målningar han finner för dåliga för att ens skänkas bort. Så kan man också ge sina mest anspråkslösa ungdomsverk en symbolmättad betydelse, i en annans verk.

Malin Slotte TV-redaktör

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33