James Deans vrålåk och racerbilar – HBL besökte bilarnas Mecka

Stuttgart är ett nav för den bilintresserade, med både Porsches och Mercedes-Benz museer nära intill varandra. Av de två är Porsches museum i högre grad riktat till de sportbilsintresserade, framför allt med sommarens utställning om märkets 70-åriga historia.

Den första bil som Ferdinand Porsche planerade var elbilen Egger-Lohner C.2 Phaeton 1898, eller kort och gott P1. Den ursprungliga prototypen hittades för fyra år sedan efter att ha stått 112 år i ett förråd i Österrike. Bild: Bo Ingves

Den rosa specialversionen av tävlingsbilen 917 hette 917/20 och var kortare och bredare än normalt. Den har en motor på 600 hk och var med sina anatomiska märkningar en av de mest fotograferade bilarna vid Le Mans 1971. Den blev dock tvungen att avbryta loppet på grund av bromsproblem. En annan 917K vann i alla fall loppet det året med Gijs van Lennep och F1-stallet Red Bulls starke man Helmut Marko som förare. Bild: Bo Ingves

Det är Ferdinand Porsche som främst associeras med märket, men det var sonen och delägaren Ferry som var primus motor när den tyska tekniska konstruktionsbyrån blev biltillverkare 1948. Den första bilen med namnet Porsche var konceptbilen 356/1, som godkändes för trafik den 8 juni 1948.

Bilen gjordes i detta enda exemplar, och det står självfallet i museet. Lite senare presenterades den egentliga produktionsversionen 356/2 som coupé och cabriolet. Den är urmodern till legenden Porsche 911, som under ledning av Ferry Porsches son F.A. "Butzi" Porsche presenterades 1964.

En av det fåtal Porsche 901 som hann byggas 1963 innan Peugeots jurister stoppade användningen av typbeteckningen i Frankrike. För att underlätta marknadsföringen fick bilen i stället heta 911. Bilen är fotograferad i museets verkstad. Bild: Bo Ingves

Porsche 550 Spyder blev (ö)känd när James Dean förolyckades i en kollision när han med bilen var på väg till en biltävling i Salinas. Bild: Bo Ingves

Fakta

Porschemuseet

Specialutställningen om Porsches 70 år visas fram till den 6 januari 2019.

Museet är öppet ti-sö kl. 9 – 18. Inträdesavgift 8 euro.

Man kan också boka en fabrikstur och hyra en Porsche om man vill det.

Adress: Porscheplatz 1, Zuffenhausen, Stuttgart. Spårvagnshållplats finns alldeles bredvid museet.

Tilläggsuppgifter: www.porsche.com/museum.

För tillfället är det lätt att ta sig till Stuttgart från Helsingfors eftersom Finnair flyger rutten dagligen med direktflyg.

Med tanke på att få det mesta ut av besöket är söndag, tisdag och torsdag bästa avfärdsdagar. Då kommer du fram före kl. 10 på morgonen. På motsvarande sätt avgår planet på kvällen från Stuttgart på fredag, måndag och onsdag.

Efter Nr 1 följer en enda lång räcka av läckerbitar med allt från en "neppisbil" (alltså racerbilen 718 F2 från 1960) till olika inkarnationer av 911, tävlingsbilar med motorer på upp till 1 200 hästkrafter, modeller som grundaren Ferdinand Porsche skapat åt andra tillverkare (inklusive förstås en Volkswagen "Bubbla") samt den första bilen han planerade – elbilen Egger-Lohner C.2 Phaeton från 1898.

Massiv fabriksutvidgning

De första exemplaren av Porsche 356 tillverkades i slutet av 1940-talet i Gmünd i Österrike där aluminiumchassit knackades helt för hand. År 1950 återvände märket till Stuttgart, bilen blev av stål och resten är historia.

Fabriksområdet i Stuttgarts förstad Zuffenhausen ligger i likhet med BMW:s första fabrik i München numera i stadsmiljö. Det nuvarande museet med sina milt uttryckt originella linjer invigdes 2009 på adressen Porscheplatz 1 alldeles invid fabriken.

Fabriken byggs i sin tur om och utvidgas kraftigt inför lanseringen av den eldrivna sportbilen Taycan som börjar tillverkas här nästa år.

– Eftersom vi inte kan breda ut oss måste vi bygga bilarna i våningar. Den där närmare kilometerlånga transportbron används för att förflytta lackerade karosser och drivlinor till slutmonteringen, säger Lukas Kunze på Porsches informationsavdelning, och pekar på en konstruktion som högt uppe i luften bland annat korsar en väg.

Förutom transportbron och elbilens monteringsverkstad byggs bland annat också en ny lackeringsverkstad i fabriken.

– Dessutom utvidgas den nuvarande motorfabriken till att tillverka elektriska drivsystem. Även karossverkstaden byggs ut, säger Kunze.

I stället för att riva

Hade konsulterna fått råda tror Kunze att hela fabriksområdet jämnats med marken för att ge plats åt en effektivare produktionsapparat.

– Det hade säkert varit billigare än att vi som nu måste tillgripa alla möjliga och omöjliga lösningar för att röja plats för den utvidgade produktionen. Men Porsche håller på traditionerna och vill ha kvar de historiska delarna av fabriksområdet, betonar han.

911 Turbo presenterades 1974 och den första bilen gavs till Ferdinand Porsches dotter Louise Piëch på hennes 70-årsdag. Nämnas kan att hon ansvarade för den internationella presentationen av Porsche 356 på bilsalongen i Genève 1949. Bild: Bo Ingves

Porsches andra elbilskoncept efter P1, Mission E, kommer att heta Taycan när den i lite förändrad form börjar säljas 2019. Får se hur mycket av linjerna i Mission E som finns kvar i Taycan. Bild: Bo Ingves

Den kommande eldrivna sportbilen är en del av en pågående investering på mer än sex miljarder euro i elektromobilitet. Det är en fördubbling jämfört med vad företaget ursprungligen planerade och hänger åtminstone delvis ihop med att företaget helt slopat dieselmotorerna i sina kommande bilar.

– Omkring en miljard euro går till elektrifiering och hybridisering av det nuvarande modellprogrammet, flera hundra miljoner till utbyggnad av fabriksanläggningarna och cirka 700 miljoner euro för nya teknologier, laddningsstrukturer och smart mobilitet, säger Kunze.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00