Porrstjärnan som ljuv sommarflicka

Poem Portrait of Nina. Paola Suhonen har filmat Nina Hartley under åtta år, 2008–2016.Bild: Paola Suhonen

Paola Suhonen byter en kliché mot en annan när hon porträtterar den frispråkiga, feministiska porrstjärnan Nina Hartley som en ljuv uppenbarelse i ett drömskt sommarljus.

Paola Suhonen

Love on the Road, Helsingfors Konsthall, Nervandersgatan 3. Till 8.1.2017.

Det börjar se ut som om porr är årets tema på Helsingfors Konsthall. I somras visades Tom of Finlands teckningar och på Paola Suhonens utställning kretsar till största delen kring den amerikanska porraktrisen Nina Hartley.

Niki de Saint Phalle arbetade också med sexuella teman. Men med de här utställningarna ställer vi också frågan om vad som är tillåtet inom begreppet konst. Niki de Saint Phalle var autodidakt, Tom of Finlands bilder är svårklassificerade och Suhonen är inte etablerad som bildkonstnär, säger Konsthallens chef Jan Förster.

Modeestetik i film och foto

Paola Suhonen är mest känd som modedesigner och grundare av Ivana Helsinki och den bakgrunden syns, i synnerhet i de verk som inte handlar om porrstjärnan och där personerna därför har mer kläder på sig, men också i porträttet av Hartley, Poem Portrait of Nina, som både är ett 16-delat videoverk och ett bildcollage som fyller en hel sal. Det handlar mycket om läcker yta.

– Jag ville se Nina genom min lins, genom min värld, säger Suhonen.

Suhonen strävar efter att porträttera människan Nina Hartley (f. 1959) bakom porrfilmsklichéerna, men i stället levererar hon en uppsättning andra klichéer. Hartley gungar naken i skogen, poserar på en finländsk sommaräng, blåser frön av maskrosor. Solen glöder mellan träden, vattnet glittrar, färgerna är drömskt bleka. En mogen, engagerad kvinna – för all del samtidigt flickaktig – visas som en harmlös oskuld. Handlar bilderna alls om Hartley?

Suhonen sjabblar bort det som skulle kunna vara substansen i porträttet, Hartleys frispråkighet och verbala skärpa. I en av sexton intervjuer på utställningen kommer hon själv till tals, men den spralliga energi hon försvarar sitt yrkesval med kommer inte fram när ljudspåret ackompanjeras av bilder där hon passivt njuter av finländsk natur. Dessutom visas intervjun utan hörlurar, och det blir svårt att uppfatta vad hon säger eftersom man störs av andra ljud i salen.

Glansbildsversion av porrbranschen

Enligt Förster vill Konsthallen med utställningen nyansera bilden av porrbranschen, som är mycket polariserad. Blir aktörerna utnyttjade eller äger de sin egen kropp? Nina Hartley har helt klart kontrollen över sin egen kropp, och porträttet av henne – trots att det är fragmentariskt och i något avseende förminskande – visar uttryckligen en glansbildsversion av branschen, som alltså för hennes del uppenbarligen är sann. Några andra nyanser syns inte till.

Under utställningens första veckoslut var Nina Hartley på plats för att kyssa de som ville. Min första tanke är att det är aningen lättköpt som lockbete. Men beröring är en bristvara. På lördagen var det kö och ett fyrtiotal kyssar delades ut, ungefär hälften till kvinnor. Hon lyckas uppenbarligen förmedla närhet, och det är faktiskt rörande.

Tisdagen den 13 december ordnar Helsingfors Konsthall ett samtal om pengar klockan 15.30. Bland annat diskuteras hur ett individuellt varumärke kan påverka marknadsföringen och om synlighet ger inkomster.

Synnöve Rabb Konstredaktör

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08