Politisk kris i Cypern efter halloumiblunder

Den cypriotiska halloumiosten. Bild: TT/Adobe Stock

Oppositionen i Cypern är minst sagt rosenrasande sedan landet gått miste om varumärkesskyddet för den cypriotiska nationalosten halloumi i Storbritannien.

Förlusten inleddes med att det brittiska företaget John & Pascalis ansökte i domstol om att varumärkesskyddet skulle ogiltigförklaras eller dras tillbaka. Cyperns regering skulle därefter ge sin syn på varför varumärkesskyddet var viktigt att bevara, men lyckades inte svara i tid. Domstolen gick därför på John & Pascalis linje.

Nicolas Papadopoulos, partiledare för det oppositionella mitten-högerpartiet Diko, stämplar händelsen som ett monument över den inkompetens som regeringen uppvisat i att hantera en sådan betydelsefull fråga som halloumiosten är för den cypriotiska ekonomin. Kommunistpartiet Akel kräver att handelsministern sparkas, men regeringen avvisar kravet.

Landets halloumiexport beräknas till 80 miljoner euro om året, 40 procent av den går till Storbritannien. Cypern har ansökt om att få tillbaka varumärkesskyddet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning