Helsingforspolisen överväger börja köra elsparkcykel

Elsparkcyklarna tenderar ligga eller stå parkerade lite överallt i Helsingfors. På bilden en elsparkcykel parkerad bredvid Havis Amanda, mitt i det populära turiststråket vid Salutorget. Bild: Jussi Nukari/Lehtikuva

Hittills har tre olyckor med elsparkscyklar där någon skadats anmälts till Helsingforspolisen. Nu överväger man att börja övervaka eltrafiken med elsparkcyklar. – Inte ännu denna säsong, men vi överväger det till nästa vår, säger överkommissarie Jarkko Lehtinen.

Elsparkcyklarna har snabbt blivit populära sedan de lanserades i våras. Även om de kan vara roliga att susa fram på, kan det roliga få ett abrupt slut när olyckan är framme. Hittills i år har tre elsparkcykelolyckor där någon kommit till skada anmälts till polisen.

– Det handlar antingen om någon som kört i en sparkcykel med annat fordon, eller en sparkcykel som kört i något annat fordon, säger överkommissarie Jarkko Lehtinen, ansvarig för trafikövervakningen i Helsingfors.

Tre olyckor är ändå inte mycket. Årligen sker kring hundratals olyckor där någon skadas i trafiken i Helsingfors. Polisen är medvetna om de olika problem som sparkcyklarna fört med sig.

– Vi kan ännu inte säga om det här är ett tillfälligt fenomen eller något som är här för att stanna.

FAKTA

Så fungerar elsparkcyklarna

Vem som helst kan leta fram och använda elsparkcyklarna med hjälp av en app.

Att starta resan på en Voi-sparkcykel kostar en euro, och varje minut man åker kostar 25 cent. Det finns även billigare alternativ.

Maxfart är 20 km/h.

I trafiken ska man använda cykelfiler och följa samma regler som cyklister.

Endast en person får åka samtidigt på en elsparkcykel.

När man åkt färdigt ska elsparkcykeln lämnas på ett ställe där andra kan ta den i bruk, men där den inte stör trafiken.

Elsparkcyklarna laddas om nätterna. Man kan också registrera sig hos företaget och ladda sparkcyklar själv, mot en ersättning från företaget.

Åldergränsen är 18 år.

Folk kör berusade, utan hjälm, på trottoarer

Den mest förekommande förseelsen är att människor kör elsparkcyklarna på trottoarerna.

– Man får inte köra elsparkcyklarna på trottoarerna. Det här händer ändå ofta. Det går inte att säga om det händer för att folk inte kan reglerna, eller att folk helt enkelt inte bryr sig, säger Lehtinen.

Det som gäller för elsparkcyklisterna är att köra på cykelvägen eller vid kanten av körfilen, och använda hjälm. Om hjälmen inte används är det ändå inte straffbart, eftersom lagen enbart rekommenderar det starkt.

Sparkcyklarna har inga utsatta parkeringsställen förutom att tanken är att de ska parkeras vid cykelställ. De hittas i stället liggande över hela Helsingfors, vilket kan vara särskilt problematiskt för synskadade, något som bland annat stadsfullmäktigeledamoten Ville Jalovaara (SDP) tagit upp.

– Det är företagen som borde ta tag i och överväga parkeringsplatser, polisen kan tyvärr inte göra något åt det, säger Lehtinen.

Ett annat, allt vanligare, fenomen är folk som kör med sparkcyklarna i berusat tillstånd. Det här är inte heller tillåtet.

– Samma regler gäller för elfärdmedlen som för cyklar och bilar. Om man äventyrar trafiken kan man få böter för rattfylla även med elsparkcyklar.

Kan finnas elsparkspoliser nästa år

Just nu övervakar polisen elsparkcykeltrafiken genom vanlig trafikövervakning samt ridande polisen och cykelpolisen.

Det finns dock planer på att polisen ska ta elsparkcyklarna i bruk, för att övervaka eltrafiken på ett mer effektivt sätt.

– Det hinner inte tas i bruk denna säsong, men övervägs nu till nästa vår.

– Den lätta trafiken ökar och det här är en utveckling som också polisen måste reagera på, säger Lehtinen.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning