Polisen intensivövervakar den tunga trafiken idag

Bild: Lehtikuva / Sari Gustafsson

Övervakningen inleddes klockan sex på onsdagen och avslutas samma tid följande dag. Alla polisinrättningar deltar i intensivinsatsen.

Beträffande godstrafiken övervakar polisen särskilt hur kör- och vilotiderna följs, fordonens skick och hur lasten är säkrad.

– Antalet brott och förseelser mot kör- och vilotider har ökat under uppföljningsperioden mellan januari och april. Antalet påföljder uppgår till nästan tusen, vilket är cirka 30 procent mer än vid motsvarande tidpunkt föregående år, säger polisinspektör Kari Onninen vid Polisstyrelsen i ett pressmeddelande.

Många struntar i säkerhetsbälte i buss

Vad gäller bussar kommer övervakningen att fokusera på beställningstrafiken, hur kör- och vilotiderna följs, yrkeskompetensen, trafiktillstånd, antalet passagerare i abonnerade bussar och användningen av säkerhetsanordningar.

Den som åker buss ska komma ihåg att använda säkerhetsbälte om sittplatsen är utrustad med ett sådant. Trots detta meddelade bara drygt hälften av dem som besvarade Trafikskyddets enkät i december 2015 att de använder säkerhetsbälte alltid eller nästan alltid.

En tredjedel av dem som besvarat enkäten meddelade att de aldrig eller mycket sällan använder säkerhetsbälte i bussar. De vanligaste orsakerna till att inte använda säkerhetsbälte var att man är van att åka utan säkerhetsbälte och glömmer att använda det.

Sedan 2006 är det obligatoriskt att använda säkerhetsbälte i buss. Säkerhetsbälten ska sedan knappt 20 år tillbaka finnas monterade på alla sittplatser i nya bussar. Kravet gäller inte bussar som är avsedda för stadstrafik och har platser för stående passagerare.

Genominformation förutspås ge bättre hälsa – men vad är ett genom egentligen?

Människans arvsmassa, hennes genom, är som ett bibliotek med oerhört mycket information. Därför väntas genominformation ge svar på många frågor om sjukdomar. 23.5.2018 - 00.00