Polanskis paranoida mästerverk

Dramathriller. Ewan McGregor spökskriver den tidigare premiärministerns memoarer. Bild: Optimum Releasing

The Ghost Writer är en superb mystery story helt utan tidstypiska excesser.

The Ghost Writer sänds i Fox fredag kl. 22.00, repris natten till söndag kl. 02.40 och tisdag kl. 23.55.

På ett funktionellt filmberättande och på en fläkt från fornstora dar bjuder Roman Polanski i The Ghost Writer (Storbritannien/Frankrike/Tyskland 2010). Den är tät och precis berättarkonst där alla delar (fotot, klippningen, musiken) är underordnade helheten, en stämning och en idé. Det gör regissören vid en tidpunkt när den paranoida thrillern så ofta utspelar sig på actioneffekternas och excessernas slagfält.

Men hemortsrätt i paranoian har också The Ghost Writer som baserar sig på en roman av Robert Harris och där Ewan McGregor gör spökskrivarens roll. Han är mannen som skördat vissa framgångar som journalist och levnadstecknare när han erbjuds ett lukrativt jobb som han bara inte kan motstå. Englands före detta premiärminister Adam Lang (Pierce Brosnan) ämnar publicera sina memoarer, ett arbete som redan är på målrakan när den anlitade spökskrivaren hittas drunknad under mystiska omständigheter. Så går uppdraget till McGregor som för att komplettera manuset får styra kosan till Martha's Vineyard utanför New Englands kust där ministern upprättat en isolerad tillflyktsort.

Atmosfären skapas omedelbart av det gråa och regnsjuka vinterlandskap som möter spökskrivaren. Där introduceras han även för ministerns närmaste medarbetare: hustrun Ruth (Olivia Williams) och assistenten/älskarinnan Amelia (Kim Cattrall). Till orten anländer också representanter för massmedierna då det kablas ut i nyheterna att ministern riskerar att hamna inför Haagdomstolen för att under sina tjänsteår ha bidragit till kidnappningen av misstänkta terrorister som sedan utsattes för tortyr.

Det är en intrikat härva som nystas upp när den aningslöse men ändå klipske spökskrivaren inleder sitt arbete, delvis vägledd av sin döde företrädares efterlämnade manuskript. Under sina rekognosceringsfärder på den karga ön stöter han också på märkliga existenser, bland dem veteranen Eli Wallach i en liten roll. Alla faktorer (miljön, dialogen, mötena och de utmärkta skådespelarna) bidrar till stämningsmåleriet som stegras till paranoia och elektrifierad spänning. Som samhällsspegel pekar The Ghost Writer på det mänskliga, bräckliga och banala bakom det horribla. Dessvärre också på det ogenomträngliga.

Filmens pessimistiska slutvinjett kan rentav frammana Polanskis mästerverk Chinatown (1074). "Forget it, Jake, it's Chinatown."

Hans Sundström Reporter, filmkritiker

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning