Pojkars och flickors bekymmer olika i Mannerheims barnskyddsförbunds hjälptelefon

Bild: Mostphotos.com

Mannerheims barnskyddsförbunds hjälptelefon för barn och unga behandlade cirka 21 000 ärenden i fjol.

Mannerheims barnskyddsförbunds (MLL) hjälptelefon för barn och unga behandlade i fjol cirka 21 000 ärenden. Hjälptelefonen för barn och unga innefattar både ett telefonnummer och en nättjänst som barn och ungdomar kan använda för att få kontakt med en vuxen om de behöver hjälp eller en diskussionspartner. Alla tjänsterna är gratis.

Enligt MLL finns det tydliga skillnader mellan pojkars och flickors frågor och bekymmer. Pojkar grubblade oftast på frågor som hade att göra med deras fysiska utveckling och sexualitet. De funderade bland annat på olika sätt att ta kontakt med en person de fattat tycke för eller på hur de kunde lyckas i sina sexuella kontakter.

Flickorna behövde oftare hjälp med mentala problem eller med sina relationer. Samtalsämnen kretsade bland annat kring depression och benägenhet att skada sig själv.

Enligt MLL ringde pojkarna oftare till telefonnumret än flickorna medan flickorna ofta tog kontakt via MLL:s chatt eller genom att skriva brev på nätet.

Under fjolåret hade MLL:s hjälptelefon för barn och unga sammanlagt 17 640 telefonsamtal, 1 829 brev och 1 478 chattdiskussioner.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33