Plågsamt facit för klimatet

Klimatförändringen är en ödesfråga för hela mänskligheten. Det konstaterade förbundskansler Angela Merkel i Bonn – samtidigt vill den tyska regeringen inte riskera tusentals arbetstillfällen inom sin storproducerande kolindustri.

Jag skäms så det gör ont över Tysklands misslyckade klimatpolitik.

De senaste veckorna har världen samlats till klimatmöte i Bonn, där Angela Merkel höll ett tal fullt av dramatiska ord men tomt på konkreta löften, trots att hennes eget land inte kommer att uppnå sitt klimatmål för 2020.

Då skulle utsläppen vara 40 procent lägre än år 1990, men hittills har de bara minskat med 28 procent, varav sju procent under Merkels tid som kansler.

Det kommer inte att gå, det erkänner till och med regeringen själv. Endast en minskning på 31,7 till 32,5 procent kommer att vara möjlig, skriver miljöministeriet på sin webbplats.

Tja, möjlig och möjlig. Möjligheter hade funnits om politikerna velat ta vara på dem. För ett par år sedan lyckades kollobbyn stoppa planerna på avgifter för koldioxidutsläpp från de äldsta, smutsigaste kolkraftverken.

Ingen ville förstås riskera tusentals jobb. Men som Merkel sade i Bonn: klimatförändringen är en ödesfråga för hela mänskligheten. Brunkol är sämre för klimatet än både olja och stenkol – och samtidigt som en tredjedel av elförsörjningen kommer från förnybar energi är Tyskland världens största brunkolsproducent. Det här är en av de största orsakerna till att utsläppen sjunker så långsamt.

EU ville också sänka maximigränserna för bilarnas bränsleförbrukning, vilket Tyskland enligt tidningen Die Zeit saboterade på begäran av billobbyn. I Tyskland byggs särskilt många tunga, bränsleslukande bilmodeller, och med det urvattnade EU-beslutet fortsätter det. Medan andra länder och biltillverkare talar om slutet för förbränningsmotorn kniper Tyskland ihop ögonen och ruskar på huvudet.

För ett tag sedan satt jag i en av de lokala biljättarnas stadsjeepar och imponerades av den tysta elmotorn när bilen strök omkring på parkeringsplatsen. Men så fort bilen var ute på gatan kopplades förbränningsmotorn på och bränsleförbrukningen låg på 11,9 liter hela vägen.

För ett år sedan skulle Tyskland lägga fram sin klimatplan inför klimatmötet i Marrakech. I slutversionen hade alla riktigt ambitiösa och konkreta åtgärdsförslag strukits.

För ett par veckor sedan röstade jag i en kommunal folkomröstning för att påskynda stängningen av ett stenkolskraftverk. Det kändes bra för stunden. Men det är svårt att hålla kvar den känslan när de som har den verkliga makten att åstadkomma förändring inte utnyttjar den.

Det pågår för tillfället regeringssonderingar mellan Merkels CDU, liberalerna FDP och Gröna. Ännu är ingen klimatpolitisk nystart i sikte.

Det räcker inte med vackra ord, det är handling som behövs. Och handling som saknas.

Annika Wilms HBL:s medarbetare i München

Så lyckas du vid köp av däck

Här är Euromasters tipslista med fem punkter. 15.10.2018 - 10.18