Piloter varnade för problem med Boeing-plan

En Boeing 737 Max 8 tillhörande flygbolaget American Airlines. Bild: Lehtikuva-AFP/Joe Raedle

Två piloter i USA har tidigare varnat för problem med flygplansmodellen Boeing 737 Max 8, rapporterar nyhetsbyrån AP. Nu kommer Svensk Pilotförening i Sverige med kritik mot Boeings agerande efter de två flygkrascherna med modellen.

Boeing 737 Max 8 är den flygplansmodell som kraschade i Indonesien i oktober och i Etiopien i söndags. Sammanlagt 346 personer omkom vid de båda olyckorna.

Piloterna i USA har uppgett att flygplanen störtdök strax efter att autopiloten slagits på. I båda fallen återfick piloterna kontrollen över planen och lyckades räta upp dem efter att autopiloten kopplats bort. De båda säkerhetsrapporterna, som kom under förra året, är frivilliga och anonyma.

"Gällande bekymren med Max 8:s störtdykning tyckte vi båda (flygkaptenen och andrepiloten, reds anm) att det vore passande att uppmärksamma er på detta", skriver flygkaptenen i en av rapporterna. I den andra rapporten skriver piloterna att de gått igenom händelsen efteråt "men kunde då inte komma på någon anledning till att planet skulle störtdyka så aggressivt".

Flygplansmodell stoppas

Det är oklart om den amerikanska luftfartsmyndigheten FFA eller piloternas flygbolag vidtagit några åtgärder efter rapporterna.

Enligt piloternas uppgifter ska planens datasystem inte vara orsaken till problemen.

Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA meddelade på tisdagskvällen att alla flygningar med modellen Boeing 737 Max 8 stoppas efter flygkraschen i Etiopien. Beskedet kom efter att flera länder och bolag tidigare under dagen beslutat sig för att sluta använda flygmodellen. I USA tillåter däremot FAA fortsatt flyg med Boeing-planen.

Flygbolagen American Airlines och Southwest Airlines flyger också med den aktuella modellen av Boeing-plan. United Airlines flyger med den något större modellen 737 Max 9. Alla tre transportbolagen har garanterat att Boeing-planen är säkra.

Kritik från facket

Från Svensk Pilotförening kommer nu kritik mot flygplanstillverkaren Boeings agerande efter de två flygplanshaverierna i Indonesien och Etiopien. Beslutet om att stoppa flygplansmodellen borde ha tagits av Boeing själva, menar Tomas Gustafsson, ordförande för flygsäkerhetskommittén i Svensk Pilotförening.

– Det ger ett underbetyg åt Boeing att man inte själva har anammat en försiktighetsprincip och själva tagit det beslutet. Att stater och flygbolag väljer att parkera sina flygplan av den här modellen skapar oro där flygplanstillverkaren normalt sett är den som brukar ta beslutet att parkera flygplan, säger han.

Han jobbar själv som pilot, men har aldrig flugit den nu stoppade Boeing-modellen. Han menar att det som hänt skapar oro för såväl de som jobbar inom flygbranschen som för flygresenärerna.

– Det skapar oro för alla, både inom branschen och för de resenärer som använder flygen.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning