Piloten på olycksplanet i Etiopien följde rutinerna

Etiopiens transportminister Dagmawit Moges håller pressträff. Bild: Lehtikuva/AFP/Michael Tewelde

Besättningen gjorde vad den skulle för att försöka få kontroll över flygplanet från Ethiopian Airlines som kraschade med 157 personer ombord, enligt en rapport. Boeing uppmanas att se över system på flygplansmodellen.

– Besättningen följde rutinerna som tillhandahållits av tillverkaren och gjorde det flera gånger, men kunde inte få kontroll över planet, säger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges på en presskonferens.

Allt gick normalt till när planet lyfte och det var i gott skick, visar en första officiell rapport om vad som hände vid kraschen. Besättningen hade alla nödvändiga licenser och rätt erfarenhet.

Ingen ansvarig för kraschen pekas ut och inte heller innehåller den preliminära rapporten någon detaljerad analys av olyckstillfället, vilket är i linje med rutiner efter flygkrascher.

Alla licenser

Men det är ändå tydligt vad utredarna fokuserar på, i och med att det understryks att besättningen följde rutinerna och att rekommendationer riktas mot flygplanstillverkaren: Boeing bör se över kontrollsystemen på flygplansmodellen innan den används igen av flygbolagen, enligt transportministern.

– Flygsäkerhetsmyndigheterna måste se till att granskningen av flygkontrollsystemen har tagits emot på ett tillfredsställande sätt av tillverkaren innan flygplanet släpps för användning, säger Dagmawit Moges.

Den huvudansvarige för utredningen tillägger att det inte går att slå fast att olycksorsaken bottnar i ett strukturellt problem med flygplansmodellen. Fler spår ska utredas.

Efter olyckan i Etiopien har flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 tagits ur drift i nästan hela världen. Bild: Lehtikuva/AFP/Tony Karumba

I den grupp som skrivit rapporten ingår 18 experter från bland annat amerikanska och europeiska flygsäkerhetsmyndigheter. Inom ett år väntas en slutrapport vara klar.

Även flygbolaget Ethiopian Airlines framhåller att piloterna följde rutinerna.

"Vi är väldigt stolta över hur våra piloter följde nödrutinerna och över deras professionella hantering av en extremt svår situation", säger företagets vd Tewolde Gebremariam i ett uttalande, och framför återigen kondoleanser till de drabbades familjer.

"Svår situation"

Samtliga ombord omkom vid olyckan som inträffade kort efter det att planet – en Boeing 737 Max 8 – lyft från flygplatsen i den etiopiska huvudstaden Addis Abeba den 10 mars. Fyra av offren var svenskar.

Efter olyckan i Etiopien har flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 tagits ur drift i nästan hela världen.

Ett Lion Air-plan av samma modell kraschade i höstas i Indonesien, och 189 personer ombord omkom. En preliminär rapport om Lion Air-planet visade att piloterna förlorade kontrollen över planet efter det att ett nödsystem, som förkortas MCAS och som reglerar planets fart och höjd, gått i gång.

Boeing sade under onsdagen att man med framgång testat en uppdatering av MCAS, för att minska systemets påverkan och göra det lättare för piloterna att hantera.

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning