Pepsi drar tillbaka reklam och ber om ursäkt – "Det var inte vår mening att slå mynt av ett allvarligt problem"

Kendall Jenner väcker ilska med sin Pepsireklam. Arkivbild. Bild: EPA/IAN LANGSDON

Pepsi drar tillbaka en reklamfilm som fått massiv kritik för att försöka utsuga den amerikanska medborgarrättsrörelsen och Black lives matter-rörelsen, som kämpar för att stoppa polisvåld mot svarta.

Inte ens en hel dag hann gå innan Pepsi drog tillbaka sin reklamfilm med demonstrationstema.

Företaget ber om ursäkt på Twitter: "Vi försökte framhäva ett globalt budskap om fred, förståelse och enighet. Det har blivit klart att vi hamnat snett och ber om ursäkt. Det var inte vår mening att slå mynt av ett allvarligt problem. Vi kommer att radera innehållet och stoppa spridningen av reklamen. Vi ber även om ursäkt för att vi satt Kendall Jenner i den här situationen".

Kardashian-systern Kendall Jenner spelar huvudrollen i reklamfilmen. Jenner deltar i vad som tycks föreställa en demonstration för mänskliga rättigheter. Där tränger hon sig fram i folkmassan till de bistra kravallpoliser som övervakar demonstrationståget och överlämnar en burk Pepsi till en ung polis, som brister ut i ett leende. Alla jublar.

Däremot är det inte många som jublat på sociala medier. Till exempel Bernice King, dotter till medborgarrättsaktivisten Martin Luther King jr, uttryckte sin avsky på Twitter.

"Om pappa bara hade känt till Pepsis makt", skriver hon på Twitter tillsammans med en bild där en polis ser ut att knuffa honom.

Även många andra upprörda uppdateringar har fyllt Twitter i dag.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning