Pauligs nya vd: "Ett varumärke ska ha åsikter"

Rolf Ladau återvände till Finland 2015 efter 20 år i utlandet. – Jämfört med alla andra länder jag har bott i är Finland mycket bra. Allt fungerar och det borde folk här uppskatta mer, säger han.Bild: Leif Weckström

Intresset för vegetarisk mat ökar och Paulig ska hålla sig i framkant. Det säger företagets nya vd Rolf Ladau i intervju med HBL.Enligt honom väljer konsumenterna produkter som motsvarar deras egna värderingar.– Ett varumärke måste ha åsikter.

Profil

Rolf Ladau

51 år, född i Tammerfors

Familj: Fru och två söner

Ekonom från Åbo handelshögskola

Började sin karriär på Unilever i Helsingfors på 1990-talet. Har jobbat utomlands i 20 år på företag som Kellogg Company, Gillette, Procter&Gamble, Coca-Cola och Fazer. Stationeringsorter har varit Danmark, Tyskland, Storbritannien, Schweiz och USA i olika omgångar. 2015 återvände han till Finland och Fazer Konfektyr.

På fritiden: motion i olika former, läser och lagar mat, framför allt mexikanskt, indiskt, thailändskt och japanskt.

Rolf Ladau tar själv emot oss vid entrén till Pauligs rosteri och huvudkontor i Nordsjö. På vägen upp till hans arbetsrum hälsar han glatt på medarbetare till höger och vänster, som om han var hemma i huset sedan länge. Ändå är han relativt ny här, posten som vd och koncernchef tillträdde han den 1 juni. Ladau kommer närmast från Fazer Konfektyr där han var vd.

– I stället för ett affärsområde har jag nu ansvar för en hel palett, vilket gör jobbet mera krävande men också meningsfullt, säger han.

Hans gamla och nya arbetsgivare liknar varandra på flera sätt, båda är familjeägda, har över hundraåriga traditioner och starka varumärken på konsumentmarknaden.

– Både Fazer och Paulig är en del av finländarnas dna och har i generationer varit närvarande i deras glädje och sorger.

Enligt Ladau råder i båda företagen en stark företagskultur som gör att de anställda stannar länge, vilket han ser som en styrka. En annan styrka är ägarformen; ett familjeföretag är inte ute efter snabbvinster utan har tålamod att jobba långsiktigt.

Vegetariskt en stor trend

Fakta

Paulig

Pauligs rötter går tillbaka till 1876, när Gustav Paulig från Lübeck grundar en grossistfirma i Helsingfors och börjar importera kryddor, kaffe, mjöl, salt och konjak.

I dag har det familjeägda företaget cirka 2000 anställda och verksamhet i 13 länder. Produkterna säljs i över 40 länder. Omsättning: 929 miljoner euro.

I produktportföljen ingår varumärken som Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

För ett företag i konsumentbranschen gäller det att vara lyhörd för trender och kunna svara mot dem. I dag ökar folks hälsomedvetenhet och intresse för vegetariskt. Det är enligt Ladau en trend som smyger sig in i folks vardag och påverkar också dem som inte medvetet fattar beslut i frågan.

För att hålla sig i framkanten har Paulig köpt det inhemska företaget Gold&Green Foods, känt för sin baljhavreprodukt, samt svenska Risenta som tillverkar växtbaserade livsmedel med tydlig hälso- och miljöprofil.

– De här är företag vars varumärken och produktportföljer motsvarar preferenserna hos dagens konsumenter.

Enligt Ladau måste ett företag och dess produkter i dag vara i samklang med konsumenternas egna värderingar. Dagens konsumenter väljer varumärken som står för värden som är viktiga för dem, ofta kopplade till miljö, ansvar och hållbarhet. Därför måste företagen erbjuda produkter som hjälper folk att göra bra val i vardagen, säger Ladau.

– Ett varumärke förväntas ta ställning i samhällsfrågor. Det måste ha åsikter, även om det kan innebära vissa risker.

Kaffe kan alltjämt utvecklas

Paulig grundade tidigare i år ett innovationscenter som bland annat ska ta reda på vad folk vill äta i framtiden.

– Det kan vara produkter eller produktgrupper som vi inte ens kan föreställa oss i dag.

Samtidigt säger Ladau att inte ens kaffekulturen är färdigt utvecklad ännu, trots att mycket har hänt de senaste decennierna. Det finns fortfarande potential att göra drycken mer spännande och inspirerande, samtidigt som folks uppfattning om hur kaffe bör vara förändras.

Både Paulig och Fazer har sedan i höstas produkter med i Keskos nätförsäljning i Kina. Digitalisering och närvaro på nätet är en sak Ladau vill utveckla. Beroende på produkt sker det antingen lokalt eller globalt. Till exempel faller Pauligs kaffe folket i smaken i Finland, Baltikum och Ryssland, medan kryddorna under varumärket Santa Maria lättare hittar en global målgrupp.

Klimatförändringen största hotet

Det är goda tider i ekonomin, men för ett företag som Paulig spelar det inte så stor roll, åtminstone inte på kort sikt.

– Oavsett konjunkturläge vill människor hålla fast vid vardagens små godsaker, som kaffe. Det är det sista man överger när tiderna är dåliga. Det är de stora besluten som skjuts på framtiden.

Precis som många andra ser Ladau klimatförändringen som det största orosmolnet eftersom den hotar tillgången på bland annat högklassig råvara för kaffeframställningen. Om uppvärmningen fortsätter hotar nuvarande odlingsområden bli mindre. En första konsekvens är ökad konkurrens om råvaran och högre priser.

– Det märker vi redan nu. För oss är klimatförändringen en existentiell fråga.