Passion med skön klang

Aapo Häkkinen.Bild: Marco Borggreve

Intensivt och innerligt lyder omdömet om Helsingfors barockorkesters tappning av Johannespassionen i söndags.

KYRKOMUSIK

J.S. Bach: Johannespassionen

Helsingfors barockorkester, dir. Aapo Häkkinen, Key Ensemble.

Klang i kyrkan. Johanneskyrkan 20.3.

Av Bachs två bevarade passioner har Johannespassionen kommit att stå i skuggan av den storslagna Matteuspassionen. Bach skrev om den fyra gånger och kanske har man därför ansett den vara mindre finslipad. Dessvärre kan ingen av de fyra versionerna betraktas som den slutgiltiga. Aapo Häkkinen och Helsingfors barockorkester (Hebo) valde att framföra den första från år 1724 och mycket talar för att valet var klokt.

Johannespassionens första version skrevs alltså före Matteuspassionen och är ett betydligt intimare verk, inte lika grandiost men utsökt på många sätt. I tiden användes den även liturgiskt med en gudstjänst i mitten. Med utmärkta solister och fina Key Ensemble stod Hebo för ett intensivt och innerligt framförande.

Orkesterns stil och känslighet är idealiska för denna musik och epokinstrumentens klangen är utsökt. Speciellt läckra var många enskilda solon i orkestern. Häkkinens lugna flyt och intensiva puls får stora saker till stånd med små medel. Påskens händelser får en överraskande stark, dramatisk framtoning trots att helheten i Johannespassionen huvudsakligen är lågmäld. Och många av ariorna är verkligen gripande.

Johannespassionen har ett speciellt starkt grepp om åhörarna också med sina koraler. Frågan är om Backs samtida lyssnarna rent av sjöng med? Johannespassionen slutar litet säreget först med två stämningsfulla körer av Bach och slutligen en motett av Jacob Handl, Ecce quomodo moritur justus med text ur Gamla testamentet som brukade sjungas i Leipzig på långfredagen.

Key Ensemblen gav sitt härliga, nära nog proffsiga bidrag till helheten med levande musicerande, skön klang och även duktiga solobidrag av enskilda medlemmar. Huvudsolisterna var väl valda med evangelisten Markus Francke i täten. Han textar fint med sin lyriska tenor och tillåter sig några nästan lite vågade beskrivande tonfall på ord som frysa och klaga. Den vackraste rösten hade barytonen Cornelius Uhle som sjöng basariorna. Isländskan Thora Einarsdottir har en klar och ljuv sopran och Melis Jaatinen sjöng altariorna själfullt.

Denna konsert ingick i Hebos serie med tidig musik och utgjorde även en ståtlig avslutning på evenemanget Klang i kyrkan. Johannespassionen ges för övrigt ytterligare en gång av Hebo och Key Ensemble den 23.3 i Mariakyrkan i Åbo med andra solister och under Teemu Honkanens ledning. Och denna vecka framförs givetvis Matteuspassionen på många håll i landet, inte minst på torsdag i Johanneskyrkan med kören Suomen laulu och Finländska barockorkestern samt på fredag i Domkyrkan med Cantores minores och Fibo. Hebo och Fibo förgyller minsann musiklivet denna vecka.

Jan Granberg

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00