Parkeringsapparna blir intelligentare

En tredjedel av trafiken i storstäderna beräknas bestå av bilar som letar efter en parkeringsplats. Företag som erbjuder mobil parkeringsbetalning har därför också börjat utveckla tjänster som visar var det finns ledig parkering.

Ett av de företagen är Sverigebaserade Easypark. Bolaget är en av pionjärerna inom mobil parkeringsbetalning och har genom bolagsförvärv spritt sig till stora delar av Europa.

Bolaget började 2016 utveckla en parkeringsplatsnavigator och nu är egenskapen inbyggd i parkeringsappen också för Helsingfors del.

– Appen visar både den smartaste rutten till destinationen och var det är mest sannolikt att det finns parkeringsplatser i närheten av slutmålet, säger Tomer Neu-Ner, som ansvarar för utveckling av parkeringsvägledning på Easypark.

Bildskärmen ser ut som en normal navigator när man knappat in destinationen i appens sökruta. När slutmålet närmar sig visas gröna gator där det är mest sannolikt att finna en parkeringsplats. Gul färg visar att det finns en liten chans medan orangefärgade områden innebär att möjligheten är minimal.

– När du hittat en plats och parkerat är det bara att i sedvanlig ordning starta parkeringen med ett knapptryck. När du sedan börjar gå kan appen guida dig vidare till destinationen, säger Neu-Ner.

Artificiell intelligens

Bakgrunden till appens funktionalitet är att alla bilister som betalar parkeringen med mobiltelefonen eller i en modern parkeringsautomat loggas i ett datasystem. I Helsingfors betalar över hälften av bilisterna sin parkering ovanför jord med en parkeringsapp, så det samlas en hel del data.

Grönt är bra. Samtidigt som parkeringsnavigatorn minskar stressen med att hitta en parkeringsruta i städer med mycket trafik minskar den också avgaserna. Bild: Bo Ingves

I Stockholm är Easypark stadens förlängda arm vid parkeringsbetalning, vilket innebär att bolaget kan generera en väldigt stor datamängd där. Staden har varit utgångspunkten för tjänstens utveckling. Empiriska test visar enligt Neu-Ner att söktiden kunnat förkortas med 50 procent.

– Noggrannheten ökar hela tiden i takt med att vår databas fylls ut med mera användardata och trafikrelaterade data. Genom artificiell intelligens räknar systemets algoritmer sedan ut sannolikheten för ledig parkering på ett visst område, säger han.

Easypark finns i dag i 13 länder och i över 130 städer, med vilka bolaget samarbetar i form av informationsutbyte kring exempelvis gatuarbeten.

– Helsingfors är en av de första städerna utöver Stockholm där parkeringsnavigatorn redan är aktiv. Den finns också i verkliga storstäder som Barcelona, säger Neu-Ner.

Han betonar att företaget samlar in data om parkeringarna enbart som underlag för statistiska analyser som även delas med städerna.

– I vår databas ser man tydligt var och när det parkeras mest. Det gör det möjligt för städerna att till exempel styra parkeringen aktivt genom prissättning, säger han.

Easyparks Finlandschef Stefan Anderson tror att parkeringsnavigatorn kommer att ge företaget många nya kunder, framför allt bland bilister som inte är hemmastadda i Helsingfors. Bild: Bo Ingves

Kosmopolit

Neu-Ner har nu bott nio månader i Stockholm dit han flyttade från Tel Aviv. Där hade han grundat uppstartsföretaget Parko år 2011 just för att utveckla ett system som underlättar parkeringen.

– Innan dess hade jag bott i Johannesburg i Sydafrika och i Sydney i Australien och var innerligt trött på att leta efter parkeringsplatser. Därför beslöt jag att göra något åt saken, säger han.

Easypark fick upp ögonen för Neu-Ners företag och köpte upp det 2016.

– Våra kunders största problem i tätt trafikerade områden var att hitta en parkeringsplats. Därför såg vi oss om efter olika lösningar i världen. Enligt vår bedömning var Parko ledande i världen, säger Stefan Anderson, vd för Easypark i Finland och ansvarig för koncernens B2B-verksamhet.

Fakta

Utvecklingen har bara startat

För drygt tio år sedan fanns inga parkeringsappar. Det modernaste var att utifrån en områdeskod ringa upp ett servicenummer eller sända sms med mobiltelefonen för att starta eller avsluta parkeringen.

Sedan kom smarttelefonerna. Med inbyggd gps och appar möjliggör de inte bara positionsbaserad parkering utan även intelligent navigering till lediga parkeringsplatser.

Det är inte bara av pur välvilja som parkeringsbetalningsbolagen vill hjälpa bilisterna att hitta parkeringsplatser i städerna. Ekvationen är att parkeringen sedan betalas med samma app och då får bolaget sin del av betalningen. Ju bättre service desto större intäkter.

Förutom Easypark erbjuder även den finländska konkurrenten Parkman parkeringsnavigation. Systemet visar med en grön prick i realtid när någon i området som betalat med bolagets app avslutar sin parkering och lämnar en parkering ledig.

Även biljättar som BMW och Daimler utvecklar intelligenta parkeringsappar och har köpt upp aktörer i branschen. Det innebär att mycket ännu kan hända i branschen.