På minerad dansk mark

Sergeant som sprider skräck. Roland Møller med de unga tyska krigsfångarna i Under sanden. Bild: Okänd

Infernaliska krigstida spänningar förknippas inte i första hand med Danmark men sådana skapas i Under sanden.

DRAMA

Under sanden

Manus och regi: Martin Zandvliet. Foto: Camilla Hjelm. Musik: Sune Martin. I rollerna: Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard, Louis Hofmann, Joel Basman, Oskar Bökelman, Emil Belton, Oskar Belton, Laura Bro.

Krig bjuder på ett överflöd av dunkla kapitel och bortglömda människoöden. Kapitel som inte drar några demarkationslinjer mellan segrare och förlorare och som vanligtvis först långt senare plockas fram av historiker, författare och filmmakare. Med Under sanden (Under sandet) aktualiserar dansken Martin Zandvliet ett bortglömt drama som utspelade sig genast efter kriget på den jylländska västkusten. Också i det danska riket kunde det finnas något som var ruttet, för att tala med Hamlet.

Efter sig hade tyskarna lämnat kring en och en halv miljon landminor som var tänkta som en barriär för ett eventuellt invasionsförsök av de allierade. När freden kom kommenderades omkring 2000 tyska krigsfångar till att från maj till oktober 1945 utföra röjningsarbetet och desarmera minorna. Ett livsfarligt arbete som mycket riktigt ledde till höga dödstal.

Många av de tyska fångarna var purunga pojkar, något som filmen i dramatiskt syfte renodlat även om det säkert förekom äldre och mer erfarna män bland minröjarna. Pojkarna kommenderas till sitt arbete och underställs sergeant Rasmussen (Roland Møller), en rabiat tyskhatare som med nazistisk kadaverdisciplin drillar sina fångar. I verkligheten torde det praktiska och farofyllda arbetet ha letts av tyska sergeanter.

Så skapas ett drama mellan en av hat förblindad dansk sadist och oskuldsfulla pojkar som bara längtar hem till sina anhöriga. Samtidigt som filmen laborerar med en nervpirrande dramatik då pojkarna utför sitt livsfarliga värv på natursköna dyner som Camilla Hjelms foto fint fångar. När som helst kan det smälla vilket det också gör. Det är dessa spänningar som den metaforiska titeln Under sanden fångar.

Men någonting händer med den stenhårde sergeanten, utmärkt tolkad av Roland Møller. Rasmussen som själv topprids av löjtnant Ebbe (Mikkel Bo Følsgaard) börjar se under ytan och finner ordinära och skrämda tonåringar obefläckade av nazismens ideologi. Utan att fråga lov hämtar han från depåer mat åt sina uthungrade fångar och börjar visa upp ett humanare anlete. Under en ledig dag får pojkarna spela fotboll med honom. Ett återfall inträffar då sergeantens älskade hund dödas i en explosion på ett område som redan hade röjts. Ändå går vägen slutligen mot förståelse och försoning.

Var det som inträffade ett mot Genèvekonventionen stridande krigsbrott? Delade meningar har rått bland danska historiker som naturligtvis även pekat på filmens poetiska och dramatiska friheter.

Men Martin Zandvliet betonar inte juridiska aspeker utan humana. Han har åstadkommit ett på många sätt gripande och gastkramande drama med alltför unga pojkar i krig. Att se deras ansikten kan föra tankarna till Paul i På västfronten intet nytt. Medan den olidliga spänningen med desarmeringen av minorna får en att tänka på slutscenen med David Farrar i Michael Powells och Emeric Pressburgers Det hemliga rummet (The Small Back Room, 1949).

Hans Sundström Reporter, filmkritiker

En nästan skuldfri bostad ger dig flera möjligheter i din ekonomi

Ett omvänt bostadslån innebär utnyttjande av den förmögenhet man har fast i sin bostad. Om man känner att pensionen inte räcker till och besparingar sitter i väggarna, kan man frigöra medel genom att ta banklån på upp till hälften av bostadens värde. 25.4.2019 - 10.46