På måndag ändras flera bussrutter

Något gammalt, något nytt. I delar av Esbo hade Helsingforsregionens trafik redan hunnit montera upp nya busskyltar med tanke på västmetrostarten. Nu är det bråttom att kroka på de gamla skyltarna igen. Bild: Timo Miettinen

Det kan löna sig att ta en ordentlig titt i den elektroniska Reseplaneraren då man planerar höstens logistik med skol- och arbetsresor. I Esbo hängs nu gamla linjeskyltar över de splitternya på hållplatserna, för att undvika förvirring i och med den uppskjutna västmetrostarten.

På måndag införs hösttidtabell i huvudstadsregionen. Då har Helsingforsregionens trafik, HRT, förhoppningsvis hunnit montera upp de gamla skyltarna över de nya vid hållplatserna i södra Esbo, så att de bussar som stannar vid hållplatserna faktiskt motsvarar de siffror som står på skyltarna. I Esbo hade man nämligen hunnit montera upp en del av de nya skyltarna i början av juni, precis innan västmetron tvärnitade och starten sköts upp på obestämd tid.

– Ja, vi har faktiskt varit tvungna att gräva fram de gamla skyltarna. Det lönar sig inte att göra nya då det handlar om en tillfällig lösning. Det går inte i en handvändning då allt ska göras manuellt och det finns många hållplatser. Då vi är tvungna att ta till sådana här lösningar är det lätt hänt att det finns någon gammal och felaktig information någonstans, säger Sari Kotikangas, informationschef på HRT.

På Drumsö upphör linjerna 65A, 66A, 20 och 501. Nya linjer är 20X och 21BX.

Linjerna 65A och 66A ersätts av 65 och 66, och kör i fortsättningen mellan Grinddal respektive Svedängen och Järnvägstorget.

Linjerna 62 och 51 slås ihop till 51 och trafikerar rutten Hagnäs–Malmgård via Månsas.

Linje 57 förlängs till Gårdsbacka.

Den nya ändhållplatsen för linjerna 206, 206A, 212, 213 och 213N finns i Kampen.

Linje 506 förkortas till rutten Vik–Mejlans.

Linje 45 byter nummer till 37.

Linjerna 39 och 39B får ny starthållplats vid Tennispalatset.

Nattbussen 18N går inte längre till Kronohagen utan till Eira.

Nattbussarna 90A, 90N, 96N och 97N ändrar rutt i Östra centrum.

I norra Esbo blir alla bussnummer tresiffriga.

Linje 51 upphör och ersätts av linje 224 mellan Esbo och Grankulla.

Linjerna 501 och 501V upphör.

Nya närbussar ersätter servicelinjerna i Esbo och Grankulla. Alla linjenummer som börjar med P försvinner och ersätts med tresiffriga linjenummer.

I Vanda förlängs linje 415 till flygplatsen.

Nya linjer i Vanda är anslutningslinje 434 till Käinbybacken, linje 612 mellan Rosendal och Dickursby och linje 739V mellan Järnvägstorget och Norra Nissbacka.

Detaljerad och uppdaterad information om rutterna finns i Reseplaneraren och på HRT:s webbsida.

Med västmetron skulle också den övriga kollektivtrafiken i västerled reformeras, rutter dras in, ändras och läggas till. Men nu blev det inte så, utan trafiken sköts tills vidare i stort sett med samma rutter och linjer som förr. I södra Esbo, Grankulla och Kyrkslätt sker just inga förändringar i rutterna nu, men i norra Esbo är det många rutter som byter nummer.

– Det lönar sig att kolla upp rutten och vilken buss man ska ta på förhand. I norra Esbo ändras rutternas nummer till tresiffriga tal i stället för tvåsiffriga, så även om de flesta rutter är desamma kan numret på bussen ha ändrats, förklarar Kotikangas.

Drumsö får nya linjer

På Drumsö lönar det sig att titta lite extra på tidtabeller och ruttkartor. Här sker de största förändringarna, då Drumsö blir av med linjerna 65A och 66A redan nu, trots att västmetron låter vänta på sig. Linjerna blir av med sitt A och kör i fortsättningen inte alls till Drumsö.

Buss nummer 20 blir 20X och trafikerar mellan Kampen och Enåsen och 21BX trafikerar mellan Kampen och Hallonnäs. 21V fortsätter som förut, medan 21N kör på natten.

– För de Drumsöbor som ska till andra änden av stan, förbi centrum, kan förändringen betyda att de blir tvungna att byta till buss eller metro för att ta sig vidare. Undersökningar visar ändå att de flesta Drumsöbor hur som helst ska av i centrum, säger Kotikangas.

Plattformer byter plats

För dem som brukar stiga på bussen vid Järnvägstorget lönar det sig att höja blicken en smula för att inte hoppa på fel buss. Största delen av rutterna byter nämligen plattform, och kartor över bussar och plattformer sätts upp invid plattformerna.

Någon tidtabellsbok har HRT den här gången inte hunnit få ihop, på grund av de tvära kasten i ruttplaneringen. Den säkraste informationen finns på den elektroniska Reseplaneraren på www.reittiopas.fi, som är uppdaterad med den senaste informationen, men det går också bra att ringa HRT:s kundtjänst. De elektroniska tavlorna vid hållplatserna håller också streck.

– Tyvärr är det ett ledsamt faktum att det fortfarande kan finnas en del felaktig information på vissa hållplatser, säger Kotikangas.

När västmetron är klar för invigning är tills vidare höljt i dunkel, men i oktober har Västmetrobolaget lovat komma med en lägesrapport om hur arbetet fortskrider. Tills vidare är det alltså osäkert hur länge de tillfälliga arrangemangen fortsätter.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning