Åklagaren: Skogbyföraren behöver inte straffas

Rälsbussens vänstra hörn krockade med lastbilens högre bakhjul. Bilden är från en rekonstruktion vid olycksplatsen. Bild: Otkes

Åklagaren yrkar fortfarande att reservisten från Nylands brigad döms för tre dödsvållanden och tjänstgöringsbrott i samband med plankorsningsolyckan i Skogby för snart två år sedan. Men åklagaren kräver inte längre något straff. "Han är en ung person som har drabbats hårt av det skedda och fått utstå mycket publicitet. Därför behöver inget straff mätas ut, anser åklagaren.

Andra och sista förhandlingsdagen i det så kallade Skogbyfallet hölls i tingsrätten i dag.

Ännu i måndags krävde åklagaren kännbara böter eller villkorligt fängelse, men inte längre. Fortsättningsvis vill hon att mannen döms för tre dödsvållanden och tjänstgöringsbrott, men han behöver inte straffas.

– Men med beaktande av att han själv skadades i olyckan och vistades på sjukhus en längre tid, samt all den offentlighet han har tvingats utstå, bedömer jag att inget straff behöver mätas ut, meddelade häradsåklagare Marianna Semi i sin slutplädering.

Tre beväringar vid Nylands brigad dog och fem skadades i olyckan som ägde rum den 26 oktober 2017. Bild: Onni Ojala/Lehtikuva

– Jag har funderat på hans ålder och omständigheterna och faktumet att han har figurerat stort i pressen. Det är en stor börda och ett straff i sig för en ung människa, sade Semi då rättegången väl var avslutad.

Försvarsadvokaten Mikko Puhakka påpekade i sin slutplädering att man inte kan förutsätta att en 20-årig värnpliktig som lyder order och kör ett fordon skulle ha vidtagit exceptionella säkerhetsåtgärder som inte tillämpats tidigare.

Försvarsadvokaten kräver att hans huvudman ska frias helt.

– Det här var en oerhört tragisk händelse för dem som avled och för deras anhöriga. Men också min huvudman kommer att bära med sig det skedda för resten av sitt liv. För olyckor bär man inte straffrättligt ansvar. Vill man diskutera ifall någon borde ha agerat annorlunda så är det myndigheterna. Men jag är inte ute efter att anklaga dem. Händelsen berodde på en räcka olyckliga händelser.

Domen ges den tredje oktober.

Rätten hörde flera vittnen under onsdagen, bland dem lokföraren och ex-beväringens militärkompisar.

En av beväringarna som tjänstgjorde samtidigt och som satt i framsätet längst till höger då kollisionen inträffade, berättade att han inte längre kunde minnas om de tittade efter tåget, vilket han uppgav i polisförhör strax efter kollisionen.

Nästa vittne som satt mellan föraren och passageraren till höger, uppgav att han tittade till höger i korsningen, men såg eller hörde inget tåg innan det smällde.

Han uppgav att föraren körde "försiktigt, på samma sätt som alltid i korsningar".

Häradsåklagaren Marianna Semi. Bild: Maria Gestrin-Hagner

Mannen som hör till dem som skadades i samband med olyckan, berättade också att de värnpliktiga inte hade fått några särskilda säkerhetsföreskrifter för hur de skulle gå till väga vid plankorsningar.

– Vi hade inte fått (några föreskrifter). Det var en rutinoperation att korsa järnvägen.

Lokföraren: Svår korsning

Lokföraren som har varit i branschen i 40 år vittnade att korsningen bland tågförarna betraktas som svår eftersom det finns en misstanke om att bilarna inte ser tågen komma. Lokföraren berättade om en tidigare incident i samma korsning där en bil körde in i sidan på ett godståg.

Ingen sikt

En kvinna som åkte bil längs vägen som löper parallellt med järnvägen vittnade om de usla väderförhållandena.

– Tåget körde förbi mig och tutade därefter två gånger. Jag uppfattade ljus i korsningen och såg att tåget bromsade så att det slog gnistor. Men jag såg inte någon kollision, utan trodde att inbromsningen berodde på att det låg snöslask på rälsen. Sikten var så dålig att det inte gick att uppfatta mötande bilar, sade kvinnan.

Läs också: Rätten besökte dödskorsningen i Skogby – inte en chans att se tåget

Beväringsförbundet: Försvarsmakten måste ta ansvar

Beväringsförbundet skriver i ett pressmeddelande att föraren inte hade någon chans att påverka utfallet av det skedda, och att Försvarsmakten måste ta ansvar för händelsen.

Kommendör Matti Linteri. Bild: Maria Gestrin-Hagner

– Det är helt oacceptabelt om inte Försvarsmakten står på beväringens sida i den här frågan. Många är skyldiga till händelsen, men lastbilschauffören får absolut inte stå ensam som skyldig, säger förbundets ordförande Matias Pajula.

På plats i rätten fanns också representanter för Nylands brigad, bland annat kommendör Matti Linteri, som var ansvarig för övningen i Syndalen dit olycksfordonet var på väg. Linteri skakade efteråt hand med ex-beväringen och hans familj och önskade sin reservist lycka till.

– Tingsrätten gör sitt, medan vi i Nylands brigad och försvarsmakten ser vi till att tjänstgöringssäkerheten utvecklas och hålls på hög nivå. Vi tar hand om våra beväringar och våra reservister, säger Linteri.

Vilka saker har förändrats hos er efter olyckan?

– Trafiksäkerheten prioriteras allt mer. Det gäller inte bara oss utan hela samhället.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Är du vuxen och vill bli närvårdare? Studiestart i mars 2020! Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning