Över Finska viken på 30 minuter – med 17 liter bränsle

Hangöbon Ville Högman är säker på sin sak. Han är övertygad om att trafiken med wig-farkoster kommer i gång på Finska viken 2019. Då kan man ta sig från Helsingfors till Tallinn på 30 minuter. Bakom projektidén står Högmans eget bolag Sea Wolf Express med säte i Estland.

– Vi räknar med att göra testningar av den första farkosten nästa år och komma i gång med den reguljära trafiken under vårsäsongen 2019, säger vd Ville Högman.

Tanel Jõeäär (till vänster) och Ville Högman siktar på att starta trafiken med wig-farkostar i Finska viken våren 2019. Foto: Peeter Langovits Bild:

En wig-farkost är ett mellanting mellan en båt och ett flygplan med två bastanta propellrar i aktern. En wig använder sig av den extra lyftkraft som uppstår då farkosten flyger tillräckligt nära havsytan. Då wig-farkosten kommer upp i en hastighet på cirka 80 kilometer i timmen komprimeras luften runt vingarna samtidigt som lyftkraften ökar och farkosten omges av en luftkudde.

– Topphastigheten för en wig-farkost ligger på omkring 200 kilometer i timmen, men vi räknar med en marschfart på ungefär 180 kilometer i timmen, säger Högman.

Ville Högman har ett förflutet som sjöman. I släkten finns skeppsredare som har backat upp hans affärsidé. Wig-farkoster må betraktas som tingestar från yttre rymden i finländska sammanhang men de används flitigt bland annat i Australien, Singapore och Bahamas. På norra halvklotet är det främst Ryssland som har erfarenhet av sjöfart med wig-farkoster.

– Den sovjetiska försvarsmakten använde sig bland annat av kärnvapenbestyckade wig-farkoster. Den ryska marinen avvecklade bruket av dem 2004 och i dag är den ryska produktutvecklingen av civila wigar långt hunnen, säger Tanel Jõeäär på Sea Wolf Express.

Tolv passagerare

Det är den ryska expertisen som i dag bygger, designar och levererar de wig-farkoster som Sea Wolf Express ska börja använda. Bolaget har undertecknat ett kontrakt med den ryska leverantören RDC Aqualines som har förbundit sig att leverera en farkost som sväljer tolv passagerare och två kaptener ombord.

Så här ser prototypen ut för den wig-farkost som ska trafikera på Finska viken 2019. Foto: Tanel Jõeäär/Sea Wolf Express pressbild Bild: Tanel Joeaar/SPT

– Vi konkurrerar inte med fartygstrafiken. Vår målgrupp är affärsmän som pendlar mellan huvudstäderna och tror på devisen tid är pengar. Våra biljettpriser kommer att vara billigare än en flygbiljett men dyrare än en fartygsbiljett, säger Högman.

Utöver den snabba resan över Finska viken räknar Sea Wolf Express med rejäla tidsinbesparingar för sina passagerare tack vare korta väntetider i hamnen. De stora färjorna kräver att man är på plats 30-60 minuter före fartygets avgång. För Sea Wolf Express räcker det att passagerarna är på plats 10 minuter före avgång.

Bolaget har redan fört preliminära diskussioner med hamnledningen i Helsingfors och Tallinn. Kajplatserna med tillhörande pontonbryggor är tilltänkta i bägge städer. I Helsingfors kommer avgången att ske antingen från Busholmen eller Ärtholmen.

– Vi räknar med att trappa upp trafiken successivt. Inom tre år kommer vi att ha fyra wig-farkoster i trafik och sammanlagt 48 avgångar per dag, säger Högman.

Bränslesnåla

Men ännu återstår en del att göra. Sea Wolf Express har ett eget grundkapital men bolaget kommer därtill att förlita sig på externa finansiärer och kreditgivare. Investeringskostnaden för en wig-farkost går lös på en miljon euro. Den dyra investeringen uppvägs av låga driftskostnader.

– En wig-farkost förbrukar tack vare sin lyftkraft endast omkring 17 liter bränsle på en 80 kilometer lång sträcka, säger Jõeäär.

Trots 48 planerade avgångar per dag tror varken Ville eller Taneli att deras affärsverksamhet kommer att möblera om trafiken på Finska viken.

– Vår marknadsandel förblir liten eftersom en wig-farkost inte kan svälja hur många passagerare som helst. Vi eftersträvar inte stora volymer och passagerarströmmar utan tidsinbesparingar för våra kunder, säger Ville Högman.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00