Onnibus kör hårt – lanserar månadskort

Pendlare nästa. Onnibus har tidigare riktat in sig på fjärrtrafiken men siktar nu på nya kunder.Bild: LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Lågprisbussbolaget Onnibus lanserar busslinjen Borgå-Helsingfors på måndag. Samtidigt sänker Borgå trafik sina priser. – Borgårutten är ett experiment. Om det blir en succé utvidgar vi till flera orter, säger Onnibus vd Lauri Helke.

På måndag startar Onnibus ytterligare en lågpriskampanj som ska sopa mattan med konkurrenterna. Den nya busslinjen F77 mellan Vårberga via Borgå centrum till Helsingfors riktar sig till pendlande studerande och arbetstagare, och så fort mobilappen fungerar kommer passagerarna att kunna köpa månadskort till ett fast pris.

– Det var meningen att appen skulle lanseras på måndag men vi har en del tekniska problem så vi kan inte säga exakt när lanseringen blir av. Biljetterna kan man förstås köpa ändå, säger vd Lauri Helke.

Lönande verksamhet

Onnibus har 80 egna bussar som alla är dubbeldäckare. Företaget har sedan våren köpt 20 nya bussar.

Under det senaste brutna räkenskapsåret som slutade i mars åkte 2,8 miljoner passagerare med Onnibus bussar.

Onnibus grundades 2011. Från räkenskapsåret 2013-2014 till året 2014-2015 ökade omsättningen med 40 procent.

Senaste räkenskapsår var omsättningen 24 miljoner euro och rörelsevinsten 1,3 miljoner. Nettoresultatet var 0,4 miljoner och bolagets första positiva resultat.

Föraren dyrast

Sedan Onnibus kom in på marknaden för ett par år sedan har bolaget tvingat flera av sina konkurrenter, bland annat VR, att sänka sina priser. Prismodellen bygger på att ju tidigare kunden köper sin biljett, desto billigare blir den. Allteftersom bussen fylls stiger priserna.

Hittills har Onnibus på grund av sin prismodell främst fokuserat på fjärrtrafik mellan större orter. Med månadskortet och F77 vill man nå en ny målgrupp, pendlare som åker på tider som annars är otypiska för Onnibus kunder.

– Vårt ständiga problem är att sommaren och veckosluten är högsäsong för fjärrtrafiken – exakt samma tid som våra förare är som dyrast i drift eller enligt lagen ska vara lediga. För att undvika att bussar står stilla och förarna rullar tummarna, får vi hela tiden utforska alla tänkbara idéer. Om linjen blir populär kommer Onnibus att utvidga till andra orter i Nyland, säger Helke.

Enligt samma logik lanserades förra veckan OnniFlyer som ska föra passagerare till Helsingfors-Vanda flygplats. Dessutom använder Onnibus numera tvåvåningsbussar.

– Den dyraste kostnaden för en bussrutt är föraren, som ska ha samma lön oberoende av om han kör tre eller trehundra passagerare.

Inga Helsingforsplaner

Lågprisbolaget har kritiserats för att plocka russinen ur kakan när det kommer in med låga priser på redan populära rutter. Det drar mattan under den offentligt upprätthållna trafiken som är tvungen att trafikera också de mindre populära rutterna till glesbygden trots att det är olönsamt. Lagen förbjuder lågprisbolag att orsaka bestående ekonomiska skador för den offentliga trafiken och därför kan Onnibus till exempel inte konkurrera med Helsingforstrafiken HRT.

Enligt HRT:s vd Suvi Rihtiniemi är det ändå fullt möjligt för Onnibus att delta i upphandlingen där staden konkurrensutsätter alla sina bussrutter.

– Men den trafiken är vi inte alls intresserade av eftersom myndigheterna bär hela risken och vinstmöjligheterna är obefintliga, säger Helke.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00