Ön som blev ett konstprojekt

Yayoi Kusamas “Pumpkin” är placerad på en pir i samma havsvik där man kan bo enkelt i mongoliska jurtor eller ta in på hotellet Benesse House. Bild: Christina Sjögren

En av världens mest älskade konstnärer, 87-åriga japanska Yayoi Kusama, ställer ut på HAM i Helsingfors i höst. Hufvudstadsbladet besökte konstön Naoshima i södra Japan där hennes populära pumpor lockar allt fler turister.

Efter cirka sex timmars resa från Tokyo når vi till slut Naoshima. Resan inleds med det hypermoderna expresståget Shinkansen för att avslutas med färja över det japanska inlandshavet. Redan när vi går i land på ön är det Yayoi Kusamas röda pumpa med svarta prickar som är det första konstverket vi får syn på i hamnen. Turister går in och ut ur pumpan och tar selfies från olika vinklar. Alldeles intill turistjippot slänger en man ut sin fiskelina i havet i hopp om att få riklig fångst.

Naoshima var i årtionden ett sömnigt fiskesamhälle. Det var först i mitten på åttiotalet som ön vaknade till liv. Företaget Benesse Corporation och dåvarande borgmästare Chikatsugu Miyake kom överens om att förvandla området till ett konstmecka. Några år senare inleddes ett antal småskaliga konstprojekt som i dag har resulterat i en imponerande samling av samtida konst, arkitektur och utställningar.

Fortfarande är ön hem åt drygt tretusen lokalinvånare som bor i traditionella japanska hus med tatami-mattor och skjutdörrar gjorda av rispapper. En del av dem ägnar sig åt fiske men öns viktigaste inkomstkälla är metallföretaget Mitsubishi Materials där koppar och guld behandlas.

“I love YU” är namnet på Shinro Ohtakes installation som är ett badhus i området kring Miyanoura hamn. Besökare kan ta ett bad mitt i installationen. Bild: Christina Sjögren

Natur och arkitektur

Intill hamnen plockar vi upp varsin hyrcykel för cirka fem euro per dag och börjar vår upptäcktsfärd. Kustvägen söderut från hamnen är tyst och har vida vyer över hav, öar och sandstränder. Efter tjugo minuter är vi framme vid det mest besökta muséet, Chichu Art Museum, som förra året lockade till sig drygt 150 000 besökare. Det skapades av konstnären Walter De Maria i diskussion med den världsberömde japanske arkitekten Tadao Ando. I lokalerna ryms även verk av James Turrell och Claude Monet och tanken är att konst, natur och arkitektur ska smälta samman. Det blir tydligt redan vid den första installationen där små smala bambuliknande växter är omringade av gråa betongväggar.

Monets mer än hundra år gamla näckrostavlor är däremot hängda i ett separat rum. Mosaikgolvet och väggarna är kritvita och besökarna ombeds precis som i japanska hem att ta på sig innetofflor istället för sina vanliga skor. Allt för att varken ljud eller färger ska störa konstupplevelsen. Du ska kunna bli ett med konsten.

Detta går som en röd tråd genom hela besöket på Chichu Art Museum och resten av konstön. Det handlar inte om att bedöma konstverken och teorisera om dem. Det viktigaste är att i lugn och ro uppleva konsten med alla sinnen och låta den bli en del av dig själv. Många av platserna på Chichu Art Museum inbjuder till meditation och du måste stänga av din mobil. Det ligger helt i linje med samtidens vurm för självförverkligande och uppfylla sina drömmar.

Naoshima ligger i Seto, japanska innanhavet. Besökare kommer hit för att uppleva konst i kombination med den vackra naturen. Bild: Christina Sjögren

Välbefinnande

– Benesse kommer från de latinska orden bene esse som betyder välbefinnande. Företaget tog namnet för att visa att vårt motto är välbefinnande för alla individer. Och den här konstön skapades med syftet att folk ska ta sig tid till att fundera över vad det egentligen innebär att leva väl, säger en medieansvarig på Benesse Corporation.

Innan besökarna får komma in i rummet för att se Walter De Marias installation "Time/timeless/no time" viskar vakten att alla ska sänka rösten. Minsta lilla rörelse skapar eko så folk smyger fram. En två meter hög svartspräcklig sten är rummets blickfång och väggarna är prydda med guldfärgade adventsljusliknande stakar. Det är inte förvånande att rummet är sakralt utformat eftersom den självlärde arkitekten Tadao Ando intresserat sig för kyrkor och fått mycket uppmärksamhet för sin design av "Church of the Light" och "Church on the Water" i Japan.

Bild: Ksf Media

De flesta turister vi möter är japaner och andra östasiater som kineser och taiwaneser. Men då och då stöter vi på västerlänningar och enligt Mitsue Nagase kommer de flesta från Frankrike, USA och Storbritannien. Antalet västerländska besökare har ökat de senaste åren.

Brittiska Daniella Loftus sitter på en parkbänk och njuter av den Monetinspirerande blomsterrika parken i närheten av Chichu Art Museum. Hon studerade kinesisk samtidskonst i Shanghai i ett halvår och hennes klasskamrater lovordade ofta Naoshima.

– Det är inte som jag förväntade mig att det skulle vara. Det är så naturligt och vackert här. Det är en äkta plats. Det är inte ett konstgjort område bara för konsten, utan människors vanliga liv pågår samtidigt, säger hon.

Daniella Loftus bor i det exklusivare alternativet Benesse house som både är ett hotell och museum för verk av bland andra Andy Warhol, Jasper Johns och Robert Rauschenberg. En natt där kostar drygt 250 euro, men det finns betydligt billigare boendealternativ. Det går att övernatta i mongoliska jurtor i samma vik som lyxhotellet för drygt 30 euro natten. De är traditionellt byggda men har många faciliteter som kylskåp, vattenkokare och belysning.

Lee Ufan-museet är ett samarbete mellan arkitekten Tadao Ando och konstnären Lee Ufan. Museet är till hälften byggt under jord i en dalgång. Andos strikta betongbyggnad tillsammans med Ufans skulpturer och måleri från 1970-talet tills idag bildar en stillsam enhet. Bild: Christina Sjögren

Vi cyklar vidare och efter tio minuter kommer vi fram till museet som gjorts för den koreanske konstnären Lee Ufan som har bott stora delar av sitt liv i Japan. Även här har Tadao Ando samarbetat med konstnären för att få allt att smälta samman. Det känns lite som att stiga in i ett rymdskepp när den gråa betongdörren till konsthallen öppnas automatiskt och stängs bakom oss. Belysningen är dämpad och vi möts bland annat av en granitsten vars skugga är en film som visar stressade människor i Tokyo. Storstadshetsen känns långt borta, enligt Wu Pei-Hua, sjuksköterskestudent från Taiwan.

– Det är väldigt fridfullt här. Man kan verkligen ha bra samtal med familj och vänner i den här miljön, säger hon.

När vi lämnar "rymdskeppet" slår det starka solljuset och värmen emot oss. Det sticker i ögonen och det tar ett tag innan öronen urskiljer fågelkvittret och näsan syrendoften.

På Naoshima är flera av installationerna placerade utomhus för att smälta in i den kulliga och grönskande miljön. I likhet med Yayoi Kusamas röda pumpa med svarta prickar är hennes gulsvarta variant placerad ute på en pir. Den har blivit själva symbolen för ön och är allra populärast att fotografera bland turisterna.

Just det där att konsten ställs ut i samklang med naturen är det som kinesiska Jiang Xiaohong tycker är unikt med ön.

– Jag har aldrig sett något liknande, säger hon samtidigt som hon försöker hitta bästa vinkeln för att fotografera tre silverfärgade kvadrater med en panoramavy över en havsbukt. Det är amerikanske skulptören George Rickeys alster "Three Squares Vertical Diagonal".

– Jag älskar ljudet från havet. Jag tror det helar våra hjärtan.

– Det som händer är att vi skapar en relation med konsten och vi påverkas av naturen. Vi är alla en del av konsten och tillsammans fulländar vi konstverken.

I oktober öppnar den stora Yayoi Kusama-utställningen In Infinity (I oändligheten) på Helsingfors Konstmuseum, HAM. 7.10.2016–22.1.2017 presenteras ett tvärsnitt av hennes svindlande konstnärskap; från måleri och teckningar till skulptur, design, installationer, performancematerial och modekreationer.

Den 87-åriga japanska konstnären har verkat i mer än sex decennier och är mest känd för sina prickiga skulpturer och rumsinstallationer – eller "polkaprickar" som hon själv kallar dem. I Esplanadparken har man i sommar sett hennes röda trädstammar med vita prickar.

Kusamas färgglada verk kan vid första ögonkastet se gulliga ut men rymmer ofta smärta. Hon hade en tuff uppväxt hemma i Japan med en mamma som misshandlade henne både fysiskt och psykiskt och en frånvarande pappa som var konstant otrogen. Hennes traumatiska barndom har gjort att hon lider av återkommande hallucinationer. Konsten har för henne blivit ett sätt att självbehandla sina psykiska besvär.

Under 1960-talet bodde Yayoi Kusama i New York där hon protesterade mot Vietnamkriget med hjälp av konsten, bland annat genom att måla deltagarnas nakna kroppar med prickar.

Ett decennium senare var hon tillbaka i Japan där hon fortfarande bor och målar varje dag.

Två av hennes mest kända verk, "Red Pumpkin" och "Pumpkin", finns på Naoshima.

In Infinity är den första retrospektiva utställningen över Kusamas produktion i Skandinavien och den har varit en stor publikframgång.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning