Olycksutredningscentralen betonar: Obevakade plankorsningar är farliga

Veli-Pekka Nurmi, direktör vid Olycksutredningscentralen. Arkivbild. Bild: Sören Jonsson/SPT

Olycksutredningscentralen har färdigställt en utredning av en olycka i Mänttä-Filpula som visar hur farliga plankorsningar kan vara.

Olycksutredningscentralen betonar än en gång säkerhetsriskerna med obevakade plankorsningar. Myndigheten har färdigställt en utredning om en olycka som inträffade vid en järnvägsövergång i Mänttä-Filpula i Birkaland i maj förra året. En fordonskombination som bestod av en traktor och en jordbruksmaskin krockade med en rälsbuss i en obevakad plankorsning.

Siktet var dåligt och lokföraren såg inte traktorn tillräckligt tidigt för att kunna undvika olyckan. Traktorföraren observerade inte heller tåget i tid vilket dels berodde på dålig sikt, dels på att föraren var trött och körde på rutin.

Tågets hastighet uppgick till 100 kilometer i timmen då traktorn träffade rälsbussens vänstra sida. Rälsbussen fattade eld eftersom bränsletanken gick sönder.

Traktorföraren fick lindriga skador i olyckan, men utöver det uppstod inga personskador. Traktorn totalförstördes.

Professor Veli-Pekka Nurmi, direktör vid Olycksutredningscentralen, säger att den här olyckan är ytterligare ett exempel på riskerna med plankorsningar.

"Att plankorsningen var bekant för traktorföraren och att tåget färdades med hög hastighet ledde tillsammans med de andra faktorerna till att olyckan inte kunde undvikas. Lyckligtvis gick det inte ännu värre", säger han i ett pressmeddelande.

Som följd av olyckan rekommenderar myndigheten att Europeiska unionens järnvägsbyrå kompletterar bestämmelserna om dieselmotortåg med krav på sidokollisionsskydd. Dessutom riktar myndigheten ett par rekommendationer till VR angående säkerhet och utbildning.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning