Också i år skickar vi monster

Programledaren Krista Siegfrids och Eurovisionsrepresentanten Saara Aalto var kvällens stjärnor. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Låten är inte fantastisk, scenshowen är okej – vi borde klara oss till final i år, men gärna skulle det få gå ännu bättre efter årets inte helt okontroversiella specialsatsning.

Är monster Finlands framgångsrecept i Eurovisionen?

Den frågan är inte långsökt efter lördagskvällens UMK-show då det föga överraskande stod klart att det är förhandsfavoriten Monsters som är bidraget som representerar Finland i Eurovisionen i maj.

Förhoppningarna är högt ställda på att det ska gå bra i år. Monsters är knappast någon Eurovisionsvinnare på samma sätt som Lordis monster var det, men en plats i finalen borde ändå vara tryggad. Att segern var förhållandevis överlägsen, och att låten även var de internationella jurygruppernas favorit tyder på att rätt bidrag vann.

Låten som är skriven av samma låtskrivare som stod bakom Måns Zelmerlöws Eurovisionsvinnare Heroes är inte fantastisk, men effektivt producerad och väldigt Eurovisionsmässig. Scenshowen med sina mörka demoniska vibbar är också okej, men man hade ändå väntat sig något mera efter allt hemlighetsmakeri. Någonting mer än häftiga dräkter (Saara Aalto drog av sig sin dystra munkkåpa och blottade en färgglad catsuit) och snyggt koreograferade dansare med svarta vingar som lyfte upp henne och bar henne på sina armar medan hon sjöng. Någonting ytterligare med numret som berörde.

Det återstår att se hur Monsters funkar i konkurrensen i Lissabon. Sticker det ut, eller drunknar det i mängden? Saaras scenvana och erfarenhet av pressande direktsändningar från X Factor är i alla fall ett trumfkort.

Går det bra, det vill säga helst bland de tio bästa eller i varje fall bland övre halvan i finalen, kanske det är så här vi ska fortsätta utse våra bidrag i framtiden? Går det lika dåligt som det ofta brukar är det nya idéer som gäller. Kanske göra som man gjorde i Ukraina i fjol, och även gör i Portugal i år: ta in den svenska Melodifestivalproducenten Christer Björkman (bara en idé, varsågoda, uttagningen kunde ordnas redan på hösten om han är upptagen på våren).

Å andra sidan är det inte tv-produktionen som är problemet för Yle. Den börjar faktiskt sitta, och lördagens en och en halv timme långa direktsändning med Krista Siegfrids som programledare och Christoffer Strandberg som greenroomskomiker var välproducerad underhållning Båda var lyckade i sina roller, Strandberg så till den grad att han var kvällens höjdpunkt.

En annan höjdpunkt var, lite pinsamt nog, gästartisten Melanie C. Hon påminde en om vad som saknades hos de tre bidragen som Saara Aalto framförde. Mel C:s extremt catchiga I Turn to You var en brakhit när det begav sig för snart tjugo år sedan och skulle fortfarande vara ett livsfarligt Eurovisionsbidrag. Likaså var Mels scenshow med dansare inne i trekanter oerhört snygg och effektiv i all sin enkelhet.

Det måste bli ett slut på att det är gästartisterna som är bäst i det här sammanhanget. Hur sjutton får man popstjärnor som Antti Tuisku, Robin, Isac Elliot & co att tävla?

Malin Slotte TV-redaktör

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning