Henrik Janssons vinnande kritik gör litteraturen "tänk- och talbar"

Henrik Jansson får priset Årets kritiska text. "Utan åthävor, poetiskt och enkelt, illustrerar Janssons artikel hur kritik gör litteratur samhällelig," skriver prisdomaren Magnus William-Olsson. Bild: Cata Portin

HBL:s recensent Henrik Jansson vann Kritikbyråns tävling "Årets kritiska text" med sin recension av Joseph Ponthus roman Vid bandet.

"Årets kritiska text" blev författaren och frilanskritikern Henrik Janssons recension av fransmannen Joseph Ponthus bok Vid bandet, "Prekariatstillvaro i fabrikens lågstatussfär – och sen kom cancern", som publicerades i HBL 1.5.2021.

"Den dagliga litteraturrecensionens viktigaste funktion är att göra det recenserade verket tänk- och talbart för de som inte själva läst det. Tack vare sin breda och djupa kunskap om samtidslitteratur kan Henrik Jansson låta fransmannen Ponthus roman likt kläppen i en klocka slå an en lång rad angränsande verk ur den svenskspråkiga litteraturen. I den resonans som uppstår ryms också läsarens personliga kunskaper, invändningar och erfarenheter. Utan åthävor, poetiskt och enkelt, illustrerar Janssons artikel hur kritik gör litteratur samhällelig," skriver domaren, den svenska författaren och kritikern Magnus William-Olsson i prismotiveringen.