Nytt ljus över Sveaborg - nu blinkar det annorlunda från havet

Fyren ute på Sveaborg får en ny lampa. Under renoveringsarbetena kommer sjöfarare och stadsbor att mötas av ett annorlunda tillfälligt ljus.

Överinspektör Arto Säilynoja och hans mannar på Trafikverket inledde på onsdagen jobbet med att reparera fyrljuset uppe i kyrkan på Sveaborg.

– Det är inte helt enkelt, platsen är väldigt trång och för att komma dit måste man klättra upp för branta trånga trätrappor till kupolen. Längs de trapporna ska vi släpa alla reservdelar och allt som ska bytas ut, säger han.

Fyr sedan 1929

Sveaborgs kyrka byggdes 1854 som en ortodox garnisonskyrka. Den blev ett viktigt landmärke.

Efter självständigheten beslöt man att bygga om kyrkan till en luthersk kyrka och samtidigt installera en kombinerad marin- och flygfyr i toppen.

Tanken var egentligen att bygga en fyr i Sandhamn, men projektet lades ner efter att man hört om planerna på Sveaborg.

Fyren tändes 1929. En halvdagstjänst skötte om att allt fungerade som den ska.

På 1970-talet drog man el till fyren.

Senast den renoverades var 1994.

Med lyshöjden 54,2 m är den Finlands högsta. Fyrljuset ligger tre meter högre från havsytan än Bengtskärs fyr.

Fyren har karaktären fyra blinkningar var 15:e sekund.

Den senaste renoveringen gjordes 1994, och nu är det dags att byta ut bland annat motorn som roterar linsen. Också ljusanordningens elektronik förnyas.

– Vi byter ut den nuvarande glödlampan till halogenlampa, men den gamla linsen ska fortsättningsvis användas.

Medan reparationsarbetena pågår kommer Trafikverket att installera ett tillfälligt ersättande ljus i fyren. Enligt Säilynoja kommer ljuset därför att se lite annorlunda ut några veckor framöver.

– För alla som är vana att se ett klart blinkande sken som strålar, så är det tillfälliga ljuset svagare. Men ljuskaraktären ändras inte.

Hittills har det inte funnit någon reservgenerator i fyren ifall strömmen går, men även detta ska ändras. Med batterireserver ska fyren hållas lysande i flera dagar om något händer.

Fyren ska också få fjärrövervakning, trots att det enligt Säilynoja fungerat bra hittills också.

– Hela Ulrikasborg är på fötter om fyren slocknar eller hakar upp sig. Vi blir alltid nerringda av privatpersoner då något händer med fyrljuset, så jag skulle kalla det en ganska effektiv kontrollmekanism, säger han.

Även buren runt lampan ska renoveras inom snar framtid. Bild: Trafikverket

H som i Helsinki

Ljuset i fyren blinkar fyra gånger med 0,25 sekunders mellanrum. Sedan följer en länge paus, och var 15:e sekund börjar proceduren igen. Ljuskaraktären har varit densamma sedan 20-talet.

Det spekuleras om att de fyra blinkningarna valts för att motsvara bokstaven H i morsealfabetet, H som i Helsinki. Katja Hagfors på Finlands fyrsällskap ser det inte som otänkbart.

– Fyren var ursprungligen också en radiofyr på sträckan Helsingfors-Stockholm och ledde flygtrafiken rätt mellan huvudstäderna. Sveaborg sände då ut fyra korta signaler för H som i Helsinki. Den tidiga flygtrafiken styrdes till Sandhamn och Skatudden där det fanns vattenpontoner att landa på, berättar Hagfors.

Mellan Helsingfors och Stockholm byggdes fyra flygfyrar, i Mariehamn, Kumlinge, Iniö och Åbo.

– Radiofyrarna stängdes före kriget, Kumlinge är det enda där maskinrummet fortfarande står kvar. Den gav signal enligt bokstaven K så alla visste att det var Kumlinge, berättar hon.

Även Gråhara och Helsingfors kassun fungerade länge som radiofyrar med koderna HA och HI för sjöfarten.

– Men de slutade på 1990-talet då gps-systemet uppkom. Flygen har länge haft egna navigeringssystem.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42