Nyhetskoncept för de svårflörtade

Genom ett tydligt uppdrag, en annorlunda affärsmodell och ett stort engagemang kan ett medieföretag bevisligen lyckas göra pengar på lokala nyheter för unga.

North Carolina har på sistone valsat runt i rubriker världen över på grund av en kontroversiell toalettlag, men det här exemplet från samma stat handlar om något betydligt mer humörhöjande.

Alla som jobbar inom mediebranschen vet att den mest svårflörtade och krävande publiken i universum är unga vuxna, samtidigt som undersökningar visar att de unga ingalunda är intresserade av enbart fluff och kändisskvaller, utan seriös journalistik om bland annat tunga samhällsfrågor, globala fenomen och lokala nyheter. Och de vill ha en chans att påverka.

Nyhetstjänsten Charlotte Agenda i North Carolinas största stad Charlotte, som är snäppet större än Helsingfors till sitt befolkningsantal, tog fasta på det sistnämnda och har på ett år lyckats bygga upp ett framgångsrikt koncept för så kallade millenials, åldersgruppen mellan 18 och 34. Nyhetstjänsten har nu 275 000 unika besökare och 1 miljon sidvisningar i månaden, 42 000 följare på Instagram och 15 000 prenumeranter av det dagliga nyhetsbrevet.

Lokala nyheter är ryggraden, och bevakningen sköts på ett sätt som går hem hos målgruppen. Fem till tio artiklar publiceras dagligen på sajten och mycket av nyhetsrapporteringen sker på Instagram, Twitter, Facebook och Snapchat. Men Charlotte Agendas roll handlar minst lika mycket om att vara en användarguide eller kalender som berättar vad det finns att göra i staden, om nattliv och aktuella händelser. Invånarna bidrar flitigt med tips och bilder som ofta publiceras direkt och genererar diskussion.

Så hur går verksamheten runt, eftersom vi vet att yngre generationer är ovilliga att betala för nyheter?

Affärsmodellen vilar på sponsorer och medlemskap. 25 sponsorer (företag) åt gången ryms med på sajten. Om en ny plockas in åker en annan ut. I år väntas sponsorintäkterna ligger på närmare 800 000 dollar. Dessutom kan alla köpa ett medlemskap för 60 dollar per år.

Redaktionen består av sex anställda och så plussar man på med ett trettiotal lokala skribenter. Deras engagemang är skyhögt och mycket tack vare det är nu hela halva stan krokad.

Sajten har som agenda att göra Charlotte till den smartaste och mest humana staden i världen. Inget litet uppdrag, men är det inte precis det som journalistik går ut på; att bidra till att förändra och förbättra världen.

Susanna Ilmoni Chefredaktör för HBL

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning