Nya rekommendationer: Redan lätt motion stärker hälsan – speciellt för dem som är stillasittande

UKK-institutet rekommenderar att man ska motionera friskt i 2,5 timmar per vecka. Bild: Mostphotos.com

Finländarna är riktiga soffpotatisar. Enligt UKK-institutets nya rekommendationer gör redan några minuters fysisk aktivitet susen.

Det har kommit nya motionsrekommendationer från UKK-institutet. I de nya rekommendationerna betonas vikten av att ofta röra på sig.

– I de förnyade rekommendationerna har man tagit bort kravet på att röra på sig i minst 10 minuter per gång för att det ska räknas. Nu räcker det med bara några minuters intervaller, säger UKK-institutets chef Tommi Vasankari i ett pressmeddelande.

Också betydelsen av tillräcklig sömn poängteras i de nya motionsrekommendationerna.

UKK-institutet rekommenderar att man ska motionera friskt i 2,5 timmar per vecka eller intensivt i 1 timme och 15 minuter per vecka. Enligt rekommendationerna borde man träna musklerna och rörligheten minst två gånger i veckan.

– Ju oftare man rör på sig och avbryter sitt stillasittande, desto bättre, säger Tommi Vasankari, chef för UKK-institutet, i ett pressmeddelande. Bild: Sebastian Backman/SPT

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning