Nya Kvarkenfärjan levereras i juni

Sjösättningen av färjan Aurora Botnia skedde vid Raumovarvet den 11 september 2020. Arkivbild. Bild: Mikael Piippo/SPT

Med en ny färja hoppas rederiet Wasaline att trafiken över Kvarken får ett lyft.

Den nya bil- och passagerarfärjan Aurora Botnia, som ska gå i trafik mellan Vasa och Umeå, levereras till rederiet i mitten av juni.

Det skriver rederiet Wasaline och varvet Rauma Marine Constructions (RMC) i ett gemensamt pressmeddelande.

Färjan skulle ursprungligen överlämnas i maj men coronaepidemin har påverkat tidtabellen.

"Pandemin har bland annat försenat vissa leveranser av huvudutrustning. Genom att överlämna fartyget i juni kan vi säkerställa att antalet anställda som ansvarar för fartygets slutförings- och driftsättningsarbete kan hållas inom säkra gränser", säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör för varvet, i pressmeddelandet.

Wasalines verkställande direktör, Peter Ståhlberg, säger i pressmeddelandet att man tillsammans kommit överens om att revidera tidsplanen.

"Det är ytterst viktigt att arbetet slutförs under så trygga och coronasäkra omständigheter som möjligt. Med tanke på den svåra globala situationen är den nya leveranstidpunkten godtagbar för oss", säger Ståhlberg.

Avtalet om byggandet av färjan undertecknades i januari 2019 och arbetet inleddes i september samma år.

Leveransen av färjan är slutpunkten på en lång process, som började med att Vasa stad och Umeå kommun grundade ett gemensamt rederi 2012 för att trygga trafiken över Kvarken. Dittills hade trafiken upprätthållits av rederiet RG-line, som gick i konkurs 2011.

RG-line inledde trafiken ungefär ett år efter att Silja Line år 2000 hade lagt ner rutten då den blivit ekonomiskt olönsam, som en följd av att taxfreehandeln på båtarna upphörde 1999 i enlighet med EU:s direktiv.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning