Nya flygterminalen ska vara ett rum för långa avskedskyssar och varma välkomstkramar

Den nya terminalen vid Helsingfors-Vanda flygplats är ritad av arkitekten Juho Grönholm, samma man som också var med och designade centrumbiblioteket Ode. Vissa likheter går att skönja i de bägge byggnaderna. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Böljande trätak, bättre logistik och en terminal som är lätt att överblicka – det är några bärande element i den nya ankomsthallen vid Helsingfors-Vanda flygplats. När den öppnas för trafik den första december styrs alla resenärer in genom en ingång. Snart är T1 och T2 historia.

Målsättningen har varit att bygga en flygterminal under ett tak. Snart är tillbyggnaden och renoveringen av gamla utrikesterminalen vid Helsingfors-Vanda flygplats klar. Från den första december styrs alla resenärer in genom en huvudingång till den nya flygterminalen och därifrån smidigt vidare till sina olika portar.

– När vi öppnar den här nya terminalen i december, bokstavligen över en natt, förändras hela flygplatsens logistik. Då går passagerarna inte längre till antingen T1 eller T2, utan alla kommer hit, till den nya terminalen, som är en utvidgning av T2. Här har vi samlat all service under ett tak, under det arkitektoniskt vackra och böljande trätaket som blir terminalens kännetecken, säger flygplatschefen Ulla Lettijeff.

Trätaket är imponerande, det fångar genast besökarens blick, oberoende av om man anländer med flyg, tåg eller bil. Taket är en kombination av finländsk arkitektur, trädesign, yrkeskunskap och inhemsk gran. Det är arkitekten Juho Grönholm på Arkkitehtitoimisto ALA som har ritat terminalen.

Det böljande innertaket drar till sig blickarna i nya avgångsterminalen vid flygplatsen. Det är gjort av inhemsk gran. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

– Vår målsättning har varit att skapa en så överskådlig och rätlinjig terminal att resenären nästan kan se sin port redan från taxifönstret. Med hjälp av arkitekturen försöker vi styra människor att gå i rätt riktning, så att strömmen av resenärer automatiskt går från incheckning genom säkerhetskontrollen och vidare till rätt port, säger Juho Grönholm.

Han är också mannen bakom bland annat centrumbiblioteket Ode, och den som studerar byggnadernas former kan hitta gemensamma drag. Här har Grönholm ändå strävat efter att skapa en terminal som fyller sin funktion som en genomgångshall.

Arkitekten Juho Grönholm tänker sig att flygterminalen är ett rum där man ger långa avskedskyssar och varma välkomstkramar. – Jag har strävat efter att skapa ett utrymme som andas spänning och äventyr, säger han. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

– Terminalen är finländarnas port ut i världen och samtidigt utlänningarnas första blick på Finland. Jag har närmat mig temat ur en romantisk vinkel, man ska kunna ana känslan av äventyr när man stiger in i terminalen. Jag tänker mig att det här är ett rum för långa avskedskyssar och varma välkomstkramar, säger Grönholm.

Rent fysiskt är terminalen byggd i två plan, ankomstterminalen och resecentret finns i nedre våningen och avgångsterminalen en trappa upp. Konstverket Luoto (på svenska kobbe eller skär) sammanbinder de bägge våningarna, då det finns en stor öppning i taket ovanför den konstgjorda lilla ön, som bokstavligen består av stenar, växter och träd. Tanken är att den finska skärgårdsnaturen ska hälsa flygresenärerna välkomna till Finland, eller tillbaka till hemlandet.

Konstverket Luoto (kobbe eller skär) hälsar flygresenärerna välkommen till Finland i ankomsthallen. Det består av inhemska stenar som symboliserar den finska skärgården. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Kompakt terminal

Terminalen öppnas i tre etapper. Den första december öppnas själva terminalen med sina nya butiker och restauranger samt ett område för självincheckning. Då öppnar också två nya parkeringshus, P1 Premium samt P2 och det nya resecentret via vilket resenärerna smidigt ska kunna välja nästa fortskaffningsmedel – det må sedan vara lokaltåg eller taxi, hyrbil eller buss.

Också trafikarrangemangen utanför terminalen ändras, då alla passagerare ska lämnas av på samma ställe, till den nya terminalens huvudingång.

– Ur passagerarnas synvinkel medför tillbyggnaden en klar förändring – snart är allt mycket nära. Vi har velat skapa en kompakt flygterminal där avstånden är korta, men där passagerarna ändå smidigt förflyttas framåt så att det inte uppstår köer. Vi fördubblar kapaciteten vid passkontrollen och bagagehanteringen och öppnar en ny gångväg till tågstationen, som är en tredjedel kortare än den gamla vägen, säger Finavias tekniska chef Henri Hansson.

Den nya säkerhetskontrollen, som ska ha 50 procent större kapacitet än nu, blir klar först till sommaren 2022, så under det kommande halvåret måste resenärerna gå från nya terminalen till den gamla, en överkomlig sträcka på under hundra meter.

Över en natt

En dryg vecka före invigningen ser det mesta redan klart ut. Möbler och ljusskyltar är på plats i de nya restaurangerna, incheckningsautomaterna står redo och reklamvideor snurrar på stora tv-skärmar. Det är endast mellanväggarna mellan gamla delen och nybygget som skvallrar om att terminalen fortfarande är en byggarbetsplats.

– Övergången sker inte riktigt på en timme, till det behöver vi nog tolv timmar. Vi börjar riva mellanväggar och montera nya skyltar klockan 18 den 30 november. Stora delar av personalen jobbar genom hela natten, så att alla nya gångvägar är öppna på morgonen den första december klockan 6.30. Däremellan kommer det att vara ganska rörigt här, men även då ser vi till att alla passagerare hittar fram till sina avgångar, lovar Ulla Lettijeff.

Tror på flygtrafiken

Att utvidga en flygterminal mitt under en pågående pandemi som starkt har minskat på resandet i hela världen kan vid första anblicken låta som dålig tajmning, men Finavias ledning försäkrar att det är tvärtom. Eftersom passagerarmängderna har varit lägre än normalt har byggjobbet kunnat framskrida ostört.

– Utvidgningen av Terminal 2 är en strategisk investering, in livsviktig satsning på turismen för hela Finland. Vi har gjort den här tilläggsbyggnaden för att hålla Finland kvar på världskartan, för att vi också i framtiden ska kunna erbjuda den kortaste flygresan från Europa till Asien, men också för att locka utländska turister till Finland, säger Henri Hansson vid Finavia.

Bild: HBL

Coronapandemin har satt sina spår också vid Helsingfors-Vanda flygplats, där passagerarmängderna sakta har börjar öka igen efter två rekorddåliga år. Henri Hansson tror att pausen i resandet är ett övergående fenomen och att tursimbranschen nu går mot en ljusare framtid:

– Flygtrafiken kommer att återhämta sig, vi människor har ett stort behov av att förflytta oss och resa. Jag tror att den här nya terminalen är en nödvändig investering inför framtiden och snart kommer den att fyllas av resenärer.

Han tror också att resandet syns i sysselsättningen.

– Vi räknas med att flygplatsen kommer att behöva 5 000 nya arbetstagare när hela renoveringen är klar om två år, säger Hansson.

När alla delar av ombyggnaden är klar år 2023 kommer Finavia att stänga hela terminal 1. Då sker all flygtrafik genom förnyade terminal 2. Vad som händer med den stängda terminalen är fortfarande oklart.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning